De Topsector Logistiek zal bijdragen aan al deze drie sporen, maar met een nadruk op logistieke optimalisatie en gedragsverandering: het in beweging brengen van bedrijven om bij te dragen aan reductie van emissies, geluid en stank tijdens logistiek en transport. Brandstof, motoren en voertuigen blijven echter ook een belangrijk aandachtsgebied. Elk van deze onderwerpen draagt logistieke vraagstukken in zich, waaraan de Topsector Logistiek met zijn activiteiten een bijdrage kan leveren.
Thema
Duurzaamheid
Vanuit het Klimaatakkoord heeft de mobiliteitssector, waaronder goederenvervoer en logistiek, een reductieopgave toegewezen gekregen. Deze opgave dient gerealiseerd te worden met acties op het vlak van brandstoffen, toepassing van nieuwe technologieën in voertuigen en logistieke optimalisatie en gedragsverandering.
Leestijd ± 1 minuut
Gerelateerd nieuws Duurzaamheid
Naar al het nieuwsWegwijzer afvaltransport over water: op naar duurzamer en efficiënter afvalvervoer
Naar berichtWhitepaper provides practical approach to Non-Financial Reporting for transparent and fair supply chains
Naar berichtNu open: oproep voor PPS-projecten over Logistiek voor Landbouw, Water en Voedsel
Naar berichtUitstoot reduceren in de bouwlogistiek: “Als je nu niet op de trein springt, ben je misschien te laat”
Naar berichtTU/e leidt nieuw onderzoeksproject ‘Transitie naar een circulair business ecosysteem’
Naar berichtIedereen gaat betalen voor CO₂-uitstoot: hoe realiseer je duurzaam concurrentievermogen?
Naar berichtMinister Harbers neemt Resultatenboek Topsector Logistiek in ontvangst
Naar berichtTerugblik World Customs Organization Technology Conference and Exhibition
Naar berichtZo versoepelt de NAL de overgang naar elektrisch rijden voor de logistiek
Naar berichtVoorstel voor verplichte CO2-rapportage aangenomen door de Europese Commissie
Naar berichtAlbert Heijn gaat binnensteden grote steden stil en schoon bevoorraden
Naar berichtSubsidieregeling (Deel B) Bouwlogistiek en Mobiele Werktuigen nu open!
Naar berichtBasis Data Infrastructuur voor goederenvervoer en logistiek steeds dichterbij
Naar berichtNieuwe mogelijkheden voor innovatief onderzoek met impact in de logistieke sector!
Naar berichtNieuwe tijden, andere vaardigheden; Human Capital voor complexe maatschappelijke vraagstukken
Naar berichtAANBESTEDING: Gedragsbeïnvloeding MKB met betrekking tot duurzame vormen van vervoer en logistiek
Naar berichtModal shift leidt niet tot substantiële verhoging van stikstof-depositie in kwetsbare gebieden
Naar berichtCO2-uitstoot NPRC-vloot maar liefst 28% lager dan aanvankelijk gedacht
Naar berichtNederlands waterstofconsortium ontwikkelt vrachtwagens en tankstation
Naar berichtJopocus: de nieuwste Venlo-Poznan spoorcorridor bespaart 60.000 ton CO2 per jaar
Naar berichtWat maakt Nederland nou zo aantrekkelijk voor de internationale markt?
Naar berichtDe Groene Corridor: snellere en betrouwbare verbinding tussen Maasvlakte en Alphen aan de Rijn
Naar bericht9 gratis kaarten voor het Future of Charging symposium op 14 oktober
Naar berichtKlantverhaal – Ketensamenwerking is ook samen de CO2-footprint meten
Naar berichtVerzoek om informatie – Proof-of-Concept toegang PHEV-vrachtwagens in zero-emissiezones
Naar berichtRapport – De vogelvluchtafstand als optimale afstandsmaat om CO2-uitstoot toe te wijzen in goederenvervoer
Naar bericht– Samen investeren in de Topcorridors – Investeringspanel; op weg naar co-financiering
Naar berichtEVENT 21 t/m 25 juni – Multimodaal 2021; samen op weg naar de verduurzaming van transport
Naar berichtBelangrijke stap voorwaarts in datagedreven logistiek; bedrijfsleven, CBS en overheid realiseren sterke verbetering data-uitwisseling
Naar berichtIs de laadinfrastructuur op tijd gereed voor Zero Emissie vervoer?
Naar berichtTotal Cost of Ownership-model voor heavy-duty elektrisch wegtransport
Naar berichtOutlook Bedrijfsafvalinzameling: Scenario’s voor reductie van verkeersbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtOutlook Horecalogistiek: Scenario’s voor minder voertuigbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtOutlook Pakketmarkt en Thuisleveringen: Scenario’s voor minder voertuigbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtOutlook Supermarktbelevering: Scenario’s voor minder verkeersbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtOutlook Facilitaire Logistiek: Scenario’s voor reductie van verkeersbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtOutlook Bouwlogistiek: Scenario’s voor reductie van vervoersbewegingen en CO2-uitstoot in de stad voor nieuwbouwprojecten in 2030
Naar berichtOutlook Renovatiebouw: Scenario’s voor reductie verkeersbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtRotterdam Corridor: Betrouwbare en snelle afwikkeling met fixed windows
Naar berichtGroei ambitie Coevorden Shuttle – een snelle verbinding met Noord-Duitsland en Scandinavië
Naar berichtUpdate Total Cost of Ownership-model voor heavy-duty elektrisch wegtransport
Naar berichtEvents
Naar alle eventsTopsector Logistiek is kennispartner tijdens het congres Zero-emissie Stadslogistiek op 7 juni, waar koplopers in de logistiek hun ervaringen delen.
Hoe meet, bereken én alloceer je CO2 emissies in de transport en logistiek? Om die vraag te beantwoorden, vertelt Guido de Wit (programmamanager Topsector Logistiek) je in het (online) kenniswebinar…
Als bouwondernemer heb je te maken met stikstofnormen, de komst van zero-emissiezones en duurzaamheidseisen van opdrachtgevers. Hoe blijf je slim en rendabel (ver)bouwen in Limburg? Hoe pakken andere bouwbedrijven dat…
Projecten
Naar alle projectenUpdate STREAM Goederenvervoer 2020
STREAM Goederenvervoer 2020 is een handboek met emissiekentallen per tonkilometer voor weg, spoor, binnenvaart, zeevaart en luchtvaarttransport. Het is een update en uitbreiding van de STREAM goederen studie uit 2016. Aanleiding van de update is…
Startdatum:11 november 2019
Einddatum:31 oktober 2020
Deelnemers:1
Outlook City Logistics 2020
Logistiek is van groot belang voor het functioneren van steden. Door de aantrekkingskracht en groei van steden als centrum voor wonen, werken en ontspannen, is het van belang om te anticiperen op de toename van…
Startdatum:01 januari 2020
Einddatum:30 november 2020
Deelnemers:2
Uitrol Carbon footprinting bij MKB logistieke bedrijven
In dit project zijn twee onderzoeksvragen bij elkaar gebracht. Enerzijds bestond vanuit TLN en evofendex de behoefte om te onderzoeken hoe vervoerders en verladers kunnen worden aangezet om hun CO2-footprints te bepalen, waarbij gebruik gemaakt…
Startdatum:01 oktober 2016
Einddatum:31 januari 2018
Deelnemers:1
Verkennen opties tot duurzaam transport bier
Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van tien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen, die samen goed zijn voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland. Een van de belangrijke aandachtsvelden van Nederlandse…
Startdatum:20 mei 2019
Einddatum:31 december 2019
Deelnemers:1
Pilot toepassen carbon footprinting Den Haag
Het doel van dit project was inzicht krijgen in de toepasbaarheid van de carbon footprint methodiek op transportactiviteit van een logistieke hub in Den Haag door deze methode toe te passen op (een selectie van)…
Startdatum:25 februari 2019
Einddatum:19 mei 2019
Deelnemers:1