De Topsector Logistiek zal bijdragen aan al deze drie sporen, maar met een nadruk op logistieke optimalisatie en gedragsverandering: het in beweging brengen van bedrijven om bij te dragen aan reductie van emissies, geluid en stank tijdens logistiek en transport. Brandstof, motoren en voertuigen blijven echter ook een belangrijk aandachtsgebied. Elk van deze onderwerpen draagt logistieke vraagstukken in zich, waaraan de Topsector Logistiek met zijn activiteiten een bijdrage kan leveren.
Thema
Duurzaamheid
Vanuit het Klimaatakkoord heeft de mobiliteitssector, waaronder goederenvervoer en logistiek, een reductieopgave toegewezen gekregen. Deze opgave dient gerealiseerd te worden met acties op het vlak van brandstoffen, toepassing van nieuwe technologieën in voertuigen en logistieke optimalisatie en gedragsverandering.
Leestijd ± 1 minuut
Gerelateerd nieuws Duurzaamheid
Naar al het nieuwsTopsector Logistiek organiseert Festival voor ondernemers die vooruit willen
Naar berichtRekentool stikstofuitstoot geeft sanitair-installateur duidelijkheid
Naar berichtNieuw platform brengt vraag en aanbod emissievrij bouwmaterieel bijeen
Naar berichtHandreiking ‘duurzame gebiedsontwikkeling in de logistiek’ biedt actieplan toekomstbestendig mobiliteitssysteem
Naar berichtMonitor Internationale Handel en Logistiek mei 2023: Omzetontwikkeling verslechterd, zwaardere tijden op komst?
Naar berichtWegwijzer afvaltransport over water: op naar duurzamer en efficiënter afvalvervoer
Naar berichtWhitepaper provides practical approach to Non-Financial Reporting for transparent and fair supply chains
Naar berichtNu open: oproep voor PPS-projecten over Logistiek voor Landbouw, Water en Voedsel
Naar berichtUitstoot reduceren in de bouwlogistiek: “Als je nu niet op de trein springt, ben je misschien te laat”
Naar berichtTU/e leidt nieuw onderzoeksproject ‘Transitie naar een circulair business ecosysteem’
Naar berichtIedereen gaat betalen voor CO₂-uitstoot: hoe realiseer je duurzaam concurrentievermogen?
Naar berichtMinister Harbers neemt Resultatenboek Topsector Logistiek in ontvangst
Naar berichtTerugblik World Customs Organization Technology Conference and Exhibition
Naar berichtZo versoepelt de NAL de overgang naar elektrisch rijden voor de logistiek
Naar berichtVoorstel voor verplichte CO2-rapportage aangenomen door de Europese Commissie
Naar berichtAlbert Heijn gaat binnensteden grote steden stil en schoon bevoorraden
Naar berichtSubsidieregeling (Deel B) Bouwlogistiek en Mobiele Werktuigen nu open!
Naar berichtBasis Data Infrastructuur voor goederenvervoer en logistiek steeds dichterbij
Naar berichtNieuwe mogelijkheden voor innovatief onderzoek met impact in de logistieke sector!
Naar berichtNieuwe tijden, andere vaardigheden; Human Capital voor complexe maatschappelijke vraagstukken
Naar berichtAANBESTEDING: Gedragsbeïnvloeding MKB met betrekking tot duurzame vormen van vervoer en logistiek
Naar berichtModal shift leidt niet tot substantiële verhoging van stikstof-depositie in kwetsbare gebieden
Naar berichtCO2-uitstoot NPRC-vloot maar liefst 28% lager dan aanvankelijk gedacht
Naar berichtNederlands waterstofconsortium ontwikkelt vrachtwagens en tankstation
Naar berichtJopocus: de nieuwste Venlo-Poznan spoorcorridor bespaart 60.000 ton CO2 per jaar
Naar berichtWat maakt Nederland nou zo aantrekkelijk voor de internationale markt?
Naar berichtDe Groene Corridor: snellere en betrouwbare verbinding tussen Maasvlakte en Alphen aan de Rijn
Naar bericht9 gratis kaarten voor het Future of Charging symposium op 14 oktober
Naar berichtKlantverhaal – Ketensamenwerking is ook samen de CO2-footprint meten
Naar berichtVerzoek om informatie – Proof-of-Concept toegang PHEV-vrachtwagens in zero-emissiezones
Naar berichtRapport – De vogelvluchtafstand als optimale afstandsmaat om CO2-uitstoot toe te wijzen in goederenvervoer
Naar bericht– Samen investeren in de Topcorridors – Investeringspanel; op weg naar co-financiering
Naar berichtEVENT 21 t/m 25 juni – Multimodaal 2021; samen op weg naar de verduurzaming van transport
Naar berichtBelangrijke stap voorwaarts in datagedreven logistiek; bedrijfsleven, CBS en overheid realiseren sterke verbetering data-uitwisseling
Naar berichtIs de laadinfrastructuur op tijd gereed voor Zero Emissie vervoer?
Naar berichtTotal Cost of Ownership-model voor heavy-duty elektrisch wegtransport
Naar berichtOutlook Bedrijfsafvalinzameling: Scenario’s voor reductie van verkeersbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtOutlook Horecalogistiek: Scenario’s voor minder voertuigbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtOutlook Pakketmarkt en Thuisleveringen: Scenario’s voor minder voertuigbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtOutlook Supermarktbelevering: Scenario’s voor minder verkeersbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtOutlook Facilitaire Logistiek: Scenario’s voor reductie van verkeersbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtOutlook Bouwlogistiek: Scenario’s voor reductie van vervoersbewegingen en CO2-uitstoot in de stad voor nieuwbouwprojecten in 2030
Naar berichtOutlook Renovatiebouw: Scenario’s voor reductie verkeersbewegingen en CO2-uitstoot in 2030
Naar berichtRotterdam Corridor: Betrouwbare en snelle afwikkeling met fixed windows
Naar berichtGroei ambitie Coevorden Shuttle – een snelle verbinding met Noord-Duitsland en Scandinavië
Naar berichtUpdate Total Cost of Ownership-model voor heavy-duty elektrisch wegtransport
Naar berichtEvents
Naar alle eventsDit jaarlijkse exclusieve Forward Forum biedt inspiratie aan toonaangevende bedrijven binnen het landelijke netwerk van Joint Corridors Off Road van de Topsector Logistiek.
Ben jij werkzaam in of met logistiek en wil je stappen zetten richting circulair? Of ben jij als ondernemer circulair bezig en loop je tegen logistieke uitdagingen aan? Houd dan…
Verbeelden, verbinden, versnellen; dat is het doel tijdens de InnovatieExpo op 2 november 2023.
Projecten
Naar alle projectenVerkenning overeenkomsten/verschillen Carbon Added Accounting en FloriPEFCR methodiek
Topsector Logistiek heeft Wageningen Economic Research gevraagd de verschillen tussen de CAA-methode en de FloriPEFCR inzichtelijk te maken en een praktijkvergelijking te doen op basis van twee bestaande casestudies die uitgevoerd zijn in beide projecten.
Startdatum:25 juli 2023
Einddatum:30 november 2023
Deelnemers:0
Carbon Footprinting Overmeer
In dit project is voor het bedrijf Overmeer een CO2-analyse uitgevoerd, die de Topsector Logistiek kan gebruiken om het Carbon Footprinting programma verder in te vullen en te ontwikkelen.
Startdatum:01 juli 2023
Einddatum:30 november 2023
Deelnemers:0
Carbon Added Accounting bij waterbedrijf
De Topsector Logistiek wil graag haar Carbon Added Accounting methodiek toetsen en verbeteren aan de hand van ketenanalyses bij diverse productiebedrijven. In dit project hebben RHDHV en Districon een CAA-analyse uitgevoerd bij een waterbedrijf (anoniem).
Startdatum:01 april 2023
Einddatum:30 november 2023
Deelnemers:0
Duurzaam concurrentievermogen mobiliteitsgroep
In dit project is voor een mobilliteitsgroep in Nederland (anoniem) een CO2-analyse uitgevoerd, die de Topsector Logistiek kan gebruiken om het Carbon Footprinting programma verder in te vullen en te ontwikkelen.
Startdatum:01 februari 2023
Einddatum:01 november 2023
Deelnemers:0
Community Logistics Valley
Logistics Valley is een samenwerkingsverband/community tussen logistieke hotspots Liemers-Achterhoek, Rivierenland en Nijmegen. In dit project zijn vijf deelnemers aan deze community ondersteund en gevolgd om hun datakwaliteit te verbeteren en hun uitstoot te verminderen.
Startdatum:01 juni 2023
Einddatum:30 november 2023
Deelnemers:0