Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Winnaars Erasmus University Challenge

Aanmelden voor

Winnaars Erasmus University Challenge

De grote finale van de van de Erasmus University Challenge was een groot succes! Als partner van deze challenge feliciteert Topsector Logistiek alle deelnemers met hun fantastische reis en ontwikkeling tot nu toe. Het project ‘Rerun’ werd aangekondigd als winnaar van de categorie ‘Ideation’ van € 3000. ‘Habbi’ won de ‘Prototype Award’ van € 4000 en voor de eerste keer won ‘Playfool’ de Start-Up-award van € 5000. Andere winnaars waren onder meer de publieksprijs (Audience Award) van € 1000, waarop live werd gestemd en gewonnen door ‘Accuselect’.

Er werden ook nog veel andere mooie prijzen uitgereikt aan andere teams. Hieronder vindt u een overzicht van alle winnaars.

Ed Brinksma, voorzitter van de Erasmus Universiteit, zei: “De finale was een geweldige showcase van onze levendige studentenondernemende gemeenschap. Alle vijftien finalisten presenteerden innovatieve, vooruitstrevende ideeën en ik kijk er naar uit om de impact te zien die ze maken.”

Overzicht winnende teams Erasmus University Challenge 2023

  1. Rerun, Ideation category, €3000

Het vervangen van hardloopschoenen is niet alleen duur, het is ook niet duurzaam. Rerun biedt een hardloopschoen aan met een abonnementsmodel, waarmee hardlopers hun schoenen kunnen laten repareren en indien nodig kunnen inruilen. De schoen bevat uitwisselbare en recyclebare onderdelen en draagt daarmee bij aan minder afval en dus een duurzamere oplossing.

  1. Habbi, Prototype award, €4000

Klimaatverandering heeft een nadelig effect op de voedselproductie en zorgt voor onzekerheden rondom de beschikbare voedselvoorraad, vooral in landen waar het niet mogelijk is om hun eigen voedsel te kunnen verbouwen. Daarnaast worden boeren geconfronteerd met tal van problemen die gepaard gaan met de klimaatverandering en worstelen ze met inefficiënt gebruik van hulpbronnen en lage winstmarges.

Habbi biedt deze boeren een oplossing door een eenvoudig, zelfvoorzienend, modulair verhoogd bed aan te bieden, dat helpt om basisvoedsel op hydroculturele en traditionele wijze te verbouwen, met efficiënter gebruik van hulpbronnen. Het is Habbi’s missie om boeren in staat te stellen om waar ook ter wereld basisvoedsel duurzaam te verbouwen.

  1. Playfool, Start-up award, €5000

Het drinken van alcohol en roken wordt vaak uit gewoonte gedaan, in plaats van uit verlangen. Afstand nemen van deze sociale gewoonten leidt vaak tot stigmatisering en oordelen door sociale groepen. De app Playfool leidt mensen af wanneer zij geneigd zijn alcohol te drinken of te roken. Door gebruik te maken van positieve bekrachtiging en door afleiding, worden de verlangens naar alcohol of tabak gecompenseerd. Dit biedt gebruikers de kans om bewust na te denken over hun consumptiegewoonten en na te denken over gezonde keuzes. Door middel van gamificatie, het creëren van betrokkenheid en het nastreven van persoonlijke doelstellingen wordt de gebruiker aangemoedigd.

  1. Accuselect, Audience award, €1000 + a personal invite to the Annual Scale-up CEO dinner at Upstream 2024

Accuselect biedt een end-to-end service voor thuisbatterijen op de Nederlandse particuliere markt. Thuisbatterijen zijn prijzig en vaak onbekend voor de meeste Nederlanders, terwijl het gebruik van thuisbatterijen helpt bij het verminderen van energiekosten. Accuselect heeft als missie om thuisbatterijen toegankelijker te maken voor mensen die willen bijdragen aan de volgende fase van de energietransitie.

De uitfasering van de nettometerregeling en de kans op subsidies maken het gebruik van thuisbatterijen steeds aantrekkelijker. Nu er ook steeds meer huishoudens zonnepanelen hebben, groeit de behoefte aan een expert op het gebied van thuisbatterijen die advies en installatiediensten kan leveren. Accuselect vereenvoudigt het proces voor consumenten door data te gebruiken om de optimale capaciteit te vinden en persoonlijk advies te bieden via hun software. Hun expertise op het gebied van consumentengedrag en digitalisering stelt hen in staat betrouwbare en plezierige diensten aan te bieden.

  1. Emissa, 4 maanden gebruik van een co-working space in Rotterdam en toegang tot het start-up programma

Terwijl de ecologische voetafdruk van de mode-industrie toeneemt, is de noodzaak van een duurzame verandering duidelijk. Consumenten moeten hun koopgedrag verlagen en modemerken moeten overstappen naar een duurzamer merk. Modewinkels zelf hebben echter moeite met de transitie naar een duurzamer merk.

Emissa helpt modewebshops CO2 neutraal te worden door het aanbieden van een alles-in-één softwareoplossing die modewebshops helpt met gepersonaliseerde inzichten en tips om co2 vanaf de basis te verminderen, en wat overblijft kan worden gecompenseerd door de consument. Een oplossing waarbij iedereen zijn steentje bijdraagt om de wereld een betere plek te maken. Het helpt merken prioriteit te geven aan interne reductiemaatregelen die een echte duurzame impact hebben.

Helpt modewebshops vandaag CO2-neutraal te worden en in de toekomst netto-nul.

  1. Biosphere Solar, een plek op maat in het Investor Readiness Program

Als we met succes overstappen op een duurzaam energiesysteem, zullen we in 2050 560 miljoen ton zonne-energieafval overhouden. De industrie werkt hard aan het recyclen van conventionele panelen, maar die zijn niet gemaakt om gerecycled te worden. De meeste panelen worden geproduceerd onder onethische werkomstandigheden, of de informatie over de omstandigheden is onduidelijk.

Biosphere Solar ontwikkelt een modulair ontwerp voor PV-modules, dat kan worden gedemonteerd voor reparatie of renovatie, kan worden geüpgraded met nieuwe technologie en dat aan het einde van de levensduur tegen hoge waarde kan worden gerecycled. De hardware die Biosphere Solar ontwikkelt is open source, waardoor iedereen kan bijdragen aan het concept. In hun productie worden mensenrechtenschendingen vermeden door samen te werken met duurzame en verantwoordelijke leveranciers.

  1. Nauti, gratis coaching sessies van een investment manager en ‘CEO for a day’

Oppervlaktewateren, zoals rivieren, meren, zeeën en oceanen, raken steeds meer biologisch vervuild. Plastics en microplastics zijn de hoofdrolspelers in de discussie geweest, waardoor biologische vervuiling op de achtergrond is geplaatst.

Nauti bouwt het enige biologische waterzuiveringsvaartuig dat verschillende functionele modules en gegevens gebruikt om het immuunsysteem van onze waterlichamen te verbeteren door middel van natuurlijke herbalanceringsstrategieën.
Dit oppervlaktevoertuig:

  1. Reinigt oppervlaktewater en diep water van biologische vervuiling
  2. Gebruikt metingen en waterparameters als basis voor technische ontwikkelingen
  3. Bevat modulaire actiemodules die helpen bij het bestrijden van uit balans zijnde waterlichamen

Nauti stelt organisaties en overheden in staat biologisch vervuilde waterlichamen te herstellen en opnieuw in evenwicht te brengen door middel van op data gebaseerde schoonmaakstrategieën. Daarnaast stelt Nauti het milieu in staat zichzelf op de lange termijn op natuurlijke wijze opnieuw in evenwicht te brengen, waardoor economische kansen worden gecreëerd voor de belanghebbenden die betrokken zijn bij het schoonmaken ervan.

  1. Nacalu Crafts, 1 jaar gratis bier (thee, koffie, frisdrank)

Om een duurzaam leven te creëren voor lokale gemeenschappen in Mozambique, de lokale gemeenschap te steunen en de schoonheid van Afrika te delen, verkoopt Nacalu Crafts handgemaakte producten.

  1. HaulRest (voorheen: driver sharing), een plek aan tafel van de mastermind session met TSEP en peer to peer feedback van het Erasmus Centre of Entrepreneurship

Volgens HaulRest kan en moet het werkleven van een vrachtwagenchauffeur efficiënter en leuker. Door beperkte werktijden van de chauffeurs, staan de vrachtwagens ‘s nachts vaak stil. De chauffeurs rijden dus vaak niet op het moment dat de wegen minder druk zijn. Overdag is er meer verkeer en is het brandstofverbruik hoger. Daarnaast draagt het rusten langs de weg in de vrachtwagen niet positief bij aan het werktevredenheid van de chauffeur.

HaulRest biedt hubs aan chauffeurs aan in specifieke gebieden. Daar overhandigen zij aan het begin van hun rustdienst hun vrachtwagens aan chauffeurs die hun rustdienst al hebben afgerond of freelancerchauffeurs die in de hub aanwezig zijn om de vrachtwagens over te nemen. Een softwareplatform biedt informatie over chauffeurs, routes en vrachtwagens aan de vervoerders die aan dit programma deelnemen. Met deze oplossing stoppen vrachtwagens niet ’s nachts, wat leidt tot meer efficiëntie, meer rijden op minder drukke uren en een snellere levering. Bovendien hebben chauffeurs een fijne plek om uit te rusten.

  1. D-hive (voorheen: The Bee), drie maanden co-working space bij Erasmus Enterprise

Het is nog steeds uitzonderlijk gevaarlijk om te werken in de bouw en andere fysieke werkvelden. Werkplekken worden elk jaar groter en daarmee de behoefte aan een goed overzicht van de werkplek. Het is nog steeds erg duur om overal beveiligers en controleposten te plaatsen. D-hive streeft ernaar de wereld veiliger te maken door innovatieve technologie zoals drones in te zetten.

What is next?

Dit is nog maar het begin van de ondernemersreis van het team! Daarom moedigen wij u aan om hen te steunen en in contact te blijven met deelnemers en partners. Laat het ons weten als we kunnen helpen contact te leggen! Wil jij meedoen aan de Erasmus University Challenge in 2024? Kijk op de website voor meer informatie.