Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Topsector Logistiek en Scania in proeftuin hybride vrachtwagens

Aanmelden voor

Topsector Logistiek en Scania in proeftuin hybride vrachtwagens

De invoering van de zero-emissiezones is een belangrijk middel in de transitie naar een duurzame, emissievrije (stads)logistiek. Voor veel bedrijven dus een aanleiding om goed na te denken over hoe hun logistiek is ingericht.

Logistieke bedrijven en voertuigleveranciers zien kansen voor (plug-in)hybride voertuigen. Daarmee wordt in de zero-emissiezones emissievrij gereden en is er door de dieselaandrijving geen beperking qua range. (Plug-in)hybride voertuigen kunnen daarom goed functioneren als tussenstap naar volledig elektrische voertuigen. (Plug-in)hybride vrachtauto’s hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezone voor stadslogistiek, mits zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.

Proef (Plug-in)hybride truck in Rotterdam

Om te testen of een (Plug-in)hybride truck volgens de gestelde eisen kan rijden, organiseerde Topsector Logistiek in samenwerking met Scania en Buck Consultants International een proeftuin in Rotterdam. Tijdens deze proeftuin werden bewust diverse situaties gecreëerd om te zien of het voertuig juist reageert. Hierbij is het belangrijk dat het voertuig op tijd overschakelt naar de juiste aandrijfvorm en het systeem overtredingen juist registreert.

De totale route, met startpunt Scania in Hoogvliet, bedroeg ongeveer 46 km. Het gedeelte binnen de (toekomstige) zero-emissiezone is ongeveer 17 km lang. De situaties die in de proeftuin werden gecreëerd zijn:

  1. In -en uitrijden zero-emissiezone
  2. Vertrekken vanaf laad/losadres in zone
  3. Bewuste overtreding door chauffeur
  4. Verstoring/onnauwkeurigheid van GPS

Binnenkort delen wij het rapport van de proeftuin met u, met de bijbehorende conclusies en aanbevelingen. Voor nu kunt u alvast in de video hierboven of op ons YouTubekanaal terugzien hoe de proef verlopen is.

Over de ZE-zones

In 2025 voeren zo’n 30 tot 40 grotere Nederlandse gemeenten een zero-emissiezone in voor vracht- en bestelvoertuigen, dit naar aanleiding van afspraken in het Klimaatakkoord. Vanaf dan zijn deze zones in principe alleen nog toegankelijk voor emissievrije vracht- en bestelvoertuigen. Wel geldt een overgangsregeling voor relatief schone voertuigen die voor 2025 zijn aangeschaft. Voertuigen die vanaf 1 januari 2025 aangeschaft worden, dienen zero-emissie te zijn. (Plug-in)Hybride vrachtauto’s hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezone voor stadslogistiek, mits zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.