Eén onderdeel van deze uitdaging is het verkennen van de grenzen van de technische mogelijkheden, zoals op het vlak van het verwerken van real time data, het (geautomatiseerd) analyseren van data en het opwerken van data naar voorspellingen. Het ontwikkelingen van de bijbehorende businessmodellen is hierbij ook van belang. Geavanceerde analyse van data in tal van domeinen is al onderdeel van het huidige programma, alsook initieel onderzoek naar de contouren van een generieke IT-infrastructuur voor de logistieke sector.
Thema
Datagedreven
Logistiek staat of valt met inzicht, transparantie en juistheid van informatie. In veel gevallen komt die informatie van een andere partij dan de partij die de informatie nodig heeft. Data delen lijkt daarmee de sleutel tot verbetering van het ketenproces.
Leestijd ± 1 minuut
Nieuws
Naar al het nieuwsSegmentatie- en classificatievormen van voertuig-configuraties voor transport
Naar berichtWhitepaper provides practical approach to Non-Financial Reporting for transparent and fair supply chains
Naar berichtMinister Harbers neemt Resultatenboek Topsector Logistiek in ontvangst
Naar berichtTerugblik World Customs Organization Technology Conference and Exhibition
Naar berichtAanbesteding Enterprise Architect Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL)
Naar berichtIDSA en iSHARE Foundation werken samen aan snellere adoptie dataruimten
Naar berichtTransportbedrijf Overbeek BV klaar voor de toekomst dankzij MIT-Innovatiemakelaar
Naar berichtInternationale Workshop datadelen in de logistiek – The Soul of the Machine
Naar berichtBasis Data Infrastructuur voor goederenvervoer en logistiek steeds dichterbij
Naar berichtNieuwe tijden, andere vaardigheden; Human Capital voor complexe maatschappelijke vraagstukken
Naar berichtSlimmer afhandelingsproces: Cardswipe en e-CMR bij import- en export van containers
Naar berichtModal shift leidt niet tot substantiële verhoging van stikstof-depositie in kwetsbare gebieden
Naar berichtDe verplichte vervoersenquête nu gemakkelijker met een logistieke standaard: het Open Trip Model (OTM)
Naar berichtCO2-uitstoot NPRC-vloot maar liefst 28% lager dan aanvankelijk gedacht
Naar berichtKlantverhaal – Ketensamenwerking is ook samen de CO2-footprint meten
Naar berichtVerzoek om informatie – Ondersteuning implementatie digitale vrachtbrief (e-CMR)
Naar berichtInformatiebijeenkomst 9 juli – Prijsvraag Distributed Information Access Control
Naar berichtRapport – De vogelvluchtafstand als optimale afstandsmaat om CO2-uitstoot toe te wijzen in goederenvervoer
Naar berichtWiskundestudenten leveren een bijdrage aan het verbeteren van COVID-19 vaccinatieplanning
Naar berichtRapport: Linked Data-technologie meerwaarde voor de transportsector?
Naar berichtBelangrijke stap voorwaarts in datagedreven logistiek; bedrijfsleven, CBS en overheid realiseren sterke verbetering data-uitwisseling
Naar berichtTotal Cost of Ownership-model voor heavy-duty elektrisch wegtransport
Naar berichtVerminderen tijdverlies en veiligheidsrisico’s bij Rijkswaterstaat dankzij iSHARE en DEFlog
Naar berichtICT-leveranciers zijn cruciaal bij data delen en standaardisatie
Naar berichtUpdate Total Cost of Ownership-model voor heavy-duty elektrisch wegtransport
Naar berichtEuropees adoptietraject iSHARE versterkt afsprakenstelsel voor de Nederlandse logistieke sector
Naar berichtEvents
Naar alle eventsTopsector Logistiek is kennispartner tijdens het congres Zero-emissie Stadslogistiek op 7 juni, waar koplopers in de logistiek hun ervaringen delen.
Hoe meet, bereken én alloceer je CO2 emissies in de transport en logistiek? Om die vraag te beantwoorden, vertelt Guido de Wit (programmamanager Topsector Logistiek) je in het (online) kenniswebinar…
Als bouwondernemer heb je te maken met stikstofnormen, de komst van zero-emissiezones en duurzaamheidseisen van opdrachtgevers. Hoe blijf je slim en rendabel (ver)bouwen in Limburg? Hoe pakken andere bouwbedrijven dat…
Projecten
Naar alle projectenUpdate STREAM Goederenvervoer 2020
STREAM Goederenvervoer 2020 is een handboek met emissiekentallen per tonkilometer voor weg, spoor, binnenvaart, zeevaart en luchtvaarttransport. Het is een update en uitbreiding van de STREAM goederen studie uit 2016. Aanleiding van de update is…
Startdatum:11 november 2019
Einddatum:31 oktober 2020
Deelnemers:1
Outlook City Logistics 2020
Logistiek is van groot belang voor het functioneren van steden. Door de aantrekkingskracht en groei van steden als centrum voor wonen, werken en ontspannen, is het van belang om te anticiperen op de toename van…
Startdatum:01 januari 2020
Einddatum:30 november 2020
Deelnemers:2
Implementatie standaarden distributie
Dit project richtte zich specifiek op TLN-leden die actief zijn in distributie. Het doel van de Topsector was om de onderlinge samenwerking tussen deze bedrijven te bevorderen en vereenvoudigen door gebruik te maken van de…
Startdatum:01 januari 2016
Einddatum:01 maart 2018
Deelnemers:1
Ontwikkeling communicatieplatform bouwlogistiek
Het bevorderen van ICT in de sector is één van de belangrijke speerpunten in de sectoren Bouw en Transport en Logistiek. Afgelopen jaren hebben de branche-organisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Bouwend Nederland geïnvesteerd…
Startdatum:01 augustus 2015
Einddatum:31 december 2017
Deelnemers:1
Toon en Teken interface NLIP
In de logistieke sector is de vrachtbrief de basis voor opdrachtverlening en facturatie. Er zijn ontwikkelingen gaande om papieren vrachtbrieven te vervangen door elektronische vrachtbrieven en daarvan afgeleide elektronische facturen. In dit project is door…
Startdatum:16 juli 2015
Einddatum:31 december 2015
Deelnemers:1