Stadslogistiek

Stadslogistiek beschrijft het goederenvervoer binnen de stad, waaronder de bevoorrading van winkels en horeca, de bevoorrading van kantoren en instellingen, het leveren van (ver)bouwmaterialen en alle retourstromen, variërend van ongewenste producten tot afval, en aan huis leveringen.

Daarnaast richt stadslogistiek zich met de Green Deal ZES op het versnellen van de ontwikkelingen richting Zero Emission; ZES. Zero Emission is expliciet gericht op CO2, maar levert ook een grote bijdrage aan reductie van NOx en fijnstof. Wonen, leven, werken, ontspannen en leren zijn tegenwoordig met elkaar verweven op vrijwel elke plek in de huidige steden, en op elk tijdstip van de dag. Er zijn bijvoorbeeld grote sprongen in telecommunicatie (mobiele telefonie, Internet) en er is relatief goedkope mobiliteit die het mogelijk maakt om logistieke ketens geheel anders in te richten. Zo ervaren traditionele winkels aan den lijven de druk die webshops met zich meebrengen.

De verwachtingen zijn toegenomen (overal en altijd alles kunnen krijgen, directe levering aan huis van bestellingen via het Internet), terwijl de overlast van goederenverkeer steeds minder getolereerd wordt (congestie, veiligheid, uitstoot, leefbaarheid). Er is steeds meer strijd om de beschikbare ruimte, hoe die gebruikt wordt en door wie en wanneer. Gemeentebesturen hebben de uitdaging om een weg te vinden tussen conflicterende belangen door, en vervolgens te handhaven.