Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Segmentatie- en classificatievormen van voertuig-configuraties voor transport

Aanmelden voor

Segmentatie- en classificatievormen van voertuig-configuraties voor transport

De Topsector Logistiek heeft Transport Beat en Revnext gevraagd om de bestaande codelijsten voor voertuigconfiguraties in transport te inventariseren: voor allerlei toepassingen is het gewenst dat er een gemeenschappelijke en digitaal raadpleegbare standaard codelijst beschikbaar komt, en die ontbreekt nu. Toepassingen zijn bijvoorbeeld : intelligente toegang tot steden, vervoersstatistieken, en diverse heffingen.

In het logistiek wegverkeer wordt onderscheid gemaakt in lichte en zware bedrijfsvoertuigen. Dit zijn typisch bestelwagens en vrachtwagens. In de praktijk worden verschillende segmentatie- en classificatievormen toegepast die grotendeels van elkaar verschillen in segmentatiecriteria (bijvoorbeeld: lichte/middelzware/zware bakwagen of kleine/middelgrote/grote bestelwagen) en de segmentatiegrenzen (3,5t tot 10t of 3,5t tot 7,5t). Daarnaast wordt onderscheid gemaakt in het samenstel van de voertuigen en aanhangwagens (bijv. Europese EMS-klassen 1/2, LZV’s, Super EcoCombi).

Het gebruik van ‘voertuig-codes’ is divers, variërend van laag detailniveau (bijv. zwaar bedrijfsvoertuig) tot hoog detailniveau (bijv. 18t diesel bakwagen in 4×2 configuratie). Vervoerders definiëren vaak handmatig de voertuigen in hun wagenpark met een voor hun operatie herkenbare voertuig-ID.

Het kenteken voor de trekkende eenheid (en in mindere mate de getrokken eenheid) is het meest gebruikte element om het voertuig en de aanhanger te identificeren. Vaste combinaties tussen voertuig en aanhanger komen in de logistiek nauwelijks voor. Het leggen van een koppeling met het RDW-basisregister op basis van het kenteken gebeurt nog mondjesmaat in de praktijk.

Kwalitatieve data voor de toekomst

De voor de praktijktoepassingen vereiste voertuigdata centreert zich op een aantal datasoorten,
zoals:

  • voertuigklasse,
  • voertuiginrichting,
  • voertuigmaatvoering,
  • voertuigvoorzieningen,
  • as-indeling,
  • totaalmassa/gewichtsklasse.
    En ook de gehanteerde definitie van:
  • massa,
  • brandstoftype,
  • milieuklasse en
  • CO2e-klasse.

In plaats van te zoeken naar een alles dekkende codelijst voertuigen, is de aanbeveling van deze studie om de RDW Open Data te gebruiken als bron. Veel van de vereiste voertuigdata is namelijk beschikbaar als Open Data van de RDW. Voor enkele datasoorten zoals dynamische aslasten en totaalmassa’s, CO2e-klasse en voertuigvoorzieningen is deze oplossing nog niet toereikend en dienen andere bronnen
gezocht te worden.

Voor wie is het rapport?

  • Voor softwareontwikkelaars in de logistiek sector die voertuigdata gebruiken of willen gaan in hun applicaties/ systemen/ oplossingen
  • Voor overheden die willen weten hoe voertuigdata geregistreerd is en gebruikt wordt en welke data er in de toekomst nodig is voor maatschappelijke toepassingen zoals intelligente toegang, CO2-monitoring, statistische aangiftes en verbetering van de verkeersveiligheid
  • Voor transporteurs en verladers die een idee willen krijgen hoe ontsluiting en gebruik van voertuigdata in de toekomst steeds belangrijker gaat worden
  • Voor eenieder die een beeld wil krijgen bij hoe voertuigdata nu gebruikt wordt in de logistiek maar ook een doorkijkje wil naar de toekomst waarin voertuigdata op steeds meer plekken gebruikt zal gaan worden