Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

‘Vertrouwen is toverwoord bij verbeteren van beladingsgraad’

Aanmelden voor

‘Vertrouwen is toverwoord bij verbeteren van beladingsgraad’

Bron: logistiek.nl
Een groot deel van de vrachtwagens in Nederland rijdt geregeld leeg of bijna leeg rond, blijkt uit recent onderzoek van CE Delft in opdracht van Natuur & Milieu. Dat is een gemiste kans, stelt Chris Beezemer van Topsector Logistiek. Er valt volgens hem nog heel veel winst te behalen op dit terrein.


De beladingsgraad van vrachtwagens is een hot item voor de sector, benadrukt Beezemer. Uit het onderzoek van CE Delft blijkt dat vijftig procent van de capaciteit van de rondrijdende vrachtwagens op dit moment niet benut wordt. Deze conclusie sluit aan bij eerdere onderzoeken. “Als we het CBS mogen geloven, dan rijdt 30 procent van de Nederlandse vrachtwagens leeg over onze wegen. En van de wagens die wel geladen zijn, is het maar de vraag hoe vol ze zitten. Dus er is zeker veel verbetering mogelijk.”

Chris Beezemer , Projectmanager Topsector Logistiek

Inzichtelijk maken beladingsgraad

De samenwerkingsorganisatie wil transportbedrijven helpen om inzichtelijk te maken hoe het gesteld is met de beladingsgraad. “Wij willen aan de rapportage die we al maken om de CO2-uitstoot op rit- en klantniveau in beeld te brengen, de ladingdata toevoegen. Op deze manier komt er meer inzicht en een gemeenschappelijk beeld waar we verbeteringen kunnen realiseren. En kunnen we zien wat de effecten zijn van acties die gaan doen of die we gedaan hebben. We hebben ruim vierhonderd bedrijven geanalyseerd. Die data willen we nu gaan verrijken om ook wat te kunnen zeggen over het gebruik van de laadcapaciteit.”

Een van de transportbedrijven die meedoet aan het initiatief is Scandinavië-specialist Bring Cargo. Volgens verkoopdirecteur Marcel ’t Hart is het probleem van een lage laadcapaciteit groot, maar ook ingewikkeld. “Het is een uitdaging om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Iedereen kijkt naar zichzelf. Daarmee wordt het probleem verplaatst naar de volgende partij in de keten. Dat werkt niet.”
Bekijk hieronder het interview met Chris Beezemer (Topsector Logistiek) en Marcel ’t Hart (Bring Cargo)

Dagelijks rijdt Bring Cargo bijvoorbeeld leeg naar Antwerpen omdat daar om 8 uur geladen moet worden. “We willen dat tijdslot uiteraard graag verplaatsen zodat we eerst een levering kunnen doen. Dan is de vrachtwagen zowel heen als terug vol. Maar dat heeft uiteraard impact op de klant. We missen daardoor de aansluiting met de andere wagens die naar Scandinavië vertrekken. Dat heeft gevolgen voor de klant en voor zijn concurrentiepositie. Dit betekent namelijk dat we een dag later zullen leveren. Kortom, het zijn vaak ingewikkelde puzzels.”

Marcel ’t Hart, Sales Director van Bring Cargo

Volgens Marcel ’t Hart van Bring Cargo komt het regelmatig voor dat vrachtwagens leeg rondrijden. Het oplossen van dit probleem is vaak een ingewikkelde puzzel.
“Wij zijn in dit project met Topsector Logistiek gestapt om dit probleem in kaart te brengen. Daarmee proberen we uiteraard om deels onze eigen planning te verbeteren. En gesprekken aan te gaan met onze klanten om te kijken of we bepaalde zaken kunnen veranderen.” Volgens ‘t Hart is vertrouwen het toverwoord. “Vooral bij transporteurs onderling. Je bent collega’s en concurrenten van elkaar. Maar je hebt elkaar ook nodig. Uiteindelijk zullen we die stappen vooruit toch ook echt samen moeten zetten.”