Eén onderdeel van deze uitdaging is het verkennen van de grenzen van de technische mogelijkheden, zoals op het vlak van het verwerken van real time data, het (geautomatiseerd) analyseren van data en het opwerken van data naar voorspellingen. Het ontwikkelingen van de bijbehorende businessmodellen is hierbij ook van belang. Geavanceerde analyse van data in tal van domeinen is al onderdeel van het huidige programma, alsook initieel onderzoek naar de contouren van een generieke IT-infrastructuur voor de logistieke sector.
Thema
Datagedreven
Logistiek staat of valt met inzicht, transparantie en juistheid van informatie. In veel gevallen komt die informatie van een andere partij dan de partij die de informatie nodig heeft. Data delen lijkt daarmee de sleutel tot verbetering van het ketenproces.
Leestijd ± 1 minuut
Nieuws
Naar al het nieuwsLogistieke ketenhouders tekenen samenwerkingsverklaring voor standaardisering data
Naar berichtCO2-uitstoot per e-commercepakket afgelopen 5 jaar met 56% gedaald
Naar berichtGeleerde lessen voor het opstarten van een pilot rondom intelligente toegang
Naar bericht“Het samen doen: dat is de kracht van de Digitale Infrastructuur Logistiek”
Naar berichtPlatform VESDI maakt logistieke transportdata toegankelijker voor beleid
Naar berichtTopsector Logistiek organiseert Festival voor ondernemers die vooruit willen
Naar berichtRekentool stikstofuitstoot geeft sanitair-installateur duidelijkheid
Naar berichtProf. dr. Iris F.A. Vis benoemd tot Captain of Science van de Topsector Logistiek
Naar berichtMonitor Internationale Handel en Logistiek mei 2023: Omzetontwikkeling verslechterd, zwaardere tijden op komst?
Naar berichtDIL faciliteert informatie-uitwisseling tussen partners in de logistieke keten
Naar berichtSegmentatie- en classificatievormen van voertuig-configuraties voor transport
Naar berichtWhitepaper provides practical approach to Non-Financial Reporting for transparent and fair supply chains
Naar berichtMinister Harbers neemt Resultatenboek Topsector Logistiek in ontvangst
Naar berichtTerugblik World Customs Organization Technology Conference and Exhibition
Naar berichtAanbesteding Enterprise Architect Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL)
Naar berichtIDSA en iSHARE Foundation werken samen aan snellere adoptie dataruimten
Naar berichtTransportbedrijf Overbeek BV klaar voor de toekomst dankzij MIT-Innovatiemakelaar
Naar berichtInternationale Workshop datadelen in de logistiek – The Soul of the Machine
Naar berichtBasis Data Infrastructuur voor goederenvervoer en logistiek steeds dichterbij
Naar berichtNieuwe tijden, andere vaardigheden; Human Capital voor complexe maatschappelijke vraagstukken
Naar berichtSlimmer afhandelingsproces: Cardswipe en e-CMR bij import- en export van containers
Naar berichtModal shift leidt niet tot substantiële verhoging van stikstof-depositie in kwetsbare gebieden
Naar berichtDe verplichte vervoersenquête nu gemakkelijker met een logistieke standaard: het Open Trip Model (OTM)
Naar berichtCO2-uitstoot NPRC-vloot maar liefst 28% lager dan aanvankelijk gedacht
Naar berichtKlantverhaal – Ketensamenwerking is ook samen de CO2-footprint meten
Naar berichtVerzoek om informatie – Ondersteuning implementatie digitale vrachtbrief (e-CMR)
Naar berichtInformatiebijeenkomst 9 juli – Prijsvraag Distributed Information Access Control
Naar berichtRapport – De vogelvluchtafstand als optimale afstandsmaat om CO2-uitstoot toe te wijzen in goederenvervoer
Naar berichtWiskundestudenten leveren een bijdrage aan het verbeteren van COVID-19 vaccinatieplanning
Naar berichtRapport: Linked Data-technologie meerwaarde voor de transportsector?
Naar berichtBelangrijke stap voorwaarts in datagedreven logistiek; bedrijfsleven, CBS en overheid realiseren sterke verbetering data-uitwisseling
Naar berichtTotal Cost of Ownership-model voor heavy-duty elektrisch wegtransport
Naar berichtVerminderen tijdverlies en veiligheidsrisico’s bij Rijkswaterstaat dankzij iSHARE en DEFlog
Naar berichtICT-leveranciers zijn cruciaal bij data delen en standaardisatie
Naar berichtUpdate Total Cost of Ownership-model voor heavy-duty elektrisch wegtransport
Naar berichtEuropees adoptietraject iSHARE versterkt afsprakenstelsel voor de Nederlandse logistieke sector
Naar berichtProjecten
Naar alle projectenTactische besluitvorming (extreme) waterstanden
Onderzoek waarde van middellange termijnvoorspellingen van waterstanden.
Startdatum:01 oktober 2023
Einddatum:15 december 2023
Deelnemers:0
Demonstratie Inzet en Handhaving Hybride truck in ZE Zone
Om de mogelijkheden tot handhaving van (plug-in) hybride voertuigen verder te verkennen heeft de Topsector Logistiek in 2022 Buck Consultant International ( gevraagd om een pilot op te zetten met voertuigfabrikanten en gemeenten om een…
Startdatum:01 juli 2022
Einddatum:31 oktober 2022
Deelnemers:0
Inzicht (stadslogistieke) verkeersstromen binnenstad
De Topsector Logistiek signaleert dat te weinig objectieve data beschikbaar is over de aanwezigheid van verkeersstromen in de binnenstad. Vandaar dat gekeken is naar een aantal aspecten zoals het type verkeer in de binnensteden, hoe…
Startdatum:13 maart 2023
Einddatum:30 november 2023
Deelnemers:0
Omnichannel retail CB Decathlon
Topsector Logistiek werkt samen met Thuiswinkel.org en het concept Bewust Bezorgd, waarmee uiteindelijk consumenten zicht krijgen op de CO2 uitstoot die gepaard gaat met hun bestellingen, afhankelijk van het type afhaalservice (week, weekend, avond, sameday,…
Startdatum:15 september 2021
Einddatum:30 november 2021
Deelnemers:0
Vision Picking met Assisted Reality Technologie
Dit project heeft het onderwijs kennis laten maken met relevante technologieën, zoals Assisted Reality (via headmounts), ringscanner, software en online WMS binnen een warehouse omgeving.
Startdatum:30 juni 2022
Einddatum:31 maart 2023
Deelnemers:0