Doel van het
project:
De transitie naar klimaatneutraal en schoon vervoer is één van de belangrijkste uitdagingen voor de zeevaart op dit moment. Een onderdeel van deze transitie is het reduceren van emissies in de havengebieden. Om gerichte maatregelen te nemen is het belangrijk goed zicht te hebben in de omvang en samenstelling hiervan.
Inhoud van het project:
Er is onderzoek gedaan naar de huidige methode van emissieregistratie. De methode is tegen het licht gehouden en vergeleken met andere bronnen en met praktijkdata voor verschillende schepen.
Resultaat van het project:
Uit de uitkomsten blijkt dat de praktijk een diverser en meer gedetailleerd beeld geeft. Op basis van de uitkomsten is een plan van aanpak opgesteld om deze zaken aan te pakken. Op basis van het plan van aanpak zijn eerste stappen gezet in het verbeteren en aanpassen van de energie- en emissiecijfers.
Een belangrijke eerste stap hierin is het verkrijgen van de juiste data:
1. Extra data uit de IHS scheepsdatabase over hulpmotoren en boilers
2. Data van Europese AIS gekoppeld aan havenbezoeken
3. De betrokken partijen zijn hiermee gestart.
Doelgroep van het project:
De doelgroep van dit
adviesrapport is zowel de publieke als de private sector die verantwoordelijk
is voor de verduurzaming van de scheepvaart. Bij vraagstukken rondom het
verduurzamen en efficiënt maken van de (stilliggende) scheepvaart kan dit
rapport inzicht geven in de mogelijkheden.