In de logistiek bestaat grote onzekerheid rondom de stabiliteit van doorlooptijd van goederen. Dit komt met name door onzekerheid in verschillende schakels in de keten. Vertraging van een zeeschip leidt bijvoorbeeld tot capaciteitsknelpunten van terminal equipment en hiermee tot lange wachttijden van binnenvaartschepen. Deze onzekerheden hebben als gevolg dat in de keten met ruime marges wordt gewerkt, zowel in de vorm van ruimere voorraden bij verladers als het aanhouden van ruime tijdsmarges door vervoerders (inzet extra voertuigen om een aantal gegarandeerde roundtrips te kunnen halen). Als de onzekerheden in de keten beter kunnen worden voorspeld dan kunnen zij ook beter worden beheerst en kan de operatie in de keten worden geoptimaliseerd. Omdat ketenonzekerheden worden veroorzaakt door fluctuaties en verstoringen in de vraag (een tijdsignaal), rees bij de Topsector Logistiek het idee dat deze mogelijk kunnen worden gemodelleerd met behulp van laplacetransformaties. In dit project is de de haalbaarbeid van het gebruiken van methoden uit de regeltechniek, zoals Laplacemethodiek, in de logistiek onderzocht.
De conclusie is dat met methoden uit de regeltechniek, zoals Laplacemethodiek, logistieke systemen gemodelleerd kunnen worden om gevoeligheden en instabiliteit in het systeem te analyseren. Zo zou de impact van demping
met een extra ontkoppelpunt voor de binnenvaart geanalyseerd kunnen worden. Er zijn 3 oplossingen herkend om instabiliteit in logistieke systemen te verminderen:
– Wegnemen van perverse prikkels;
– Conditioneren en balanceren;
Weerstand, demping bij dreigende instabiliteit.
Met regeltechniek methoden blijkt het mogelijk de instabiliteit van logistieke systemen en de gevoeligheid
van instabiliteit op systeemniveau inzichtelijk te maken. Echter wordt dit systeemgedrag in de praktijk beïnvloed door gedrag en keuzes van verschillende stakeholders, er zijn geavanceerde methoden nodig om dit met regeltechniek te beschrijven.
Project
Laplacetransformaties van logistieke stromen
Startdatum:
01 februari 2019
Deelnemers:
1
Einddatum:
30 juni 2019
Onderwerp:
TRL-code:
Leestijd ± 1 minuut
Resultaten
Deelnemers
TNOBeheer Cookies
Om de beste ervaring te kunnen bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om informatie op te slaan en/of te openen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens verwerken zoals browsegedrag of unieke ID's op deze site. Het niet geven of intrekken van toestemming kan een negatief effect hebben op bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is gevraagd, of voor het enige doel om de overdracht van communicatie via een elektronisch communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel is opgeslagen of opgehaald niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of op meerdere websites te volgen voor vergelijkbare marketingdoeleinden.