De gemeente Rotterdam wil dat de eigen bedrijfsvoering zo veel mogelijk bijdraagt aan het bereiken van de Rotterdamse duurzaamheidsdoelen. Eén van die doelen is emissievrije stadslogistiek in 2025. De eigen inkoop en aanbesteding is een belangrijk instrument voor het bereiken van dat doel. Bovendien is het essentieel dat de gemeente aan andere partijen laat zien dat zij doet wat zij binnen haar mogelijkheden zelf kan doen. Uit analyse van de inkoopgegevens van de gemeente blijkt dat het vervoer van bouwmaterialen, en in het bijzonder het transport van zand, veruit de meeste emissies binnen de gemeentegrenzen genereert. De gemeente koopt zelf alle zand in (directielevering) en stelt dit zand ter beschikking op trechterlocaties voor bouw en onderhoud van riolering en wegen en voor het bouwrijp maken van uit te geven terreinen. Het transport van de trechters naar werkenlocaties wordt uitgevoerd door aannemers en zorgt voor veel transportbewegingen met zware voertuigen en dus voor veel ongewenste emissies. Consultatie van leveranciers van bouwmaterialen heeft de volgende inzichten opgeleverd: emissievrij transport is technisch haalbaar, emissievrije vrachtvoertuigen zijn onder bepaalde voorwaarden rendabel in te zetten en emissievrij transport stelt nieuwe eisen aan de logistiek van het leveringsproces.
Deze inzichten zijn positief maar een concrete praktijkproef is nodig alvorens eisen en voorwaarden kunnen worden gesteld aan contracten. De afdeling Uitvoering Werken is de inkoper en de ter-beschikkingsteller van zand, en de afdeling Stedelijk Beheer is de belangrijkste opdrachtgever voor de werken waaraan dat zand vanaf de trechter naar werkenlocaties wordt geleverd. Deze afdeling kan voor dit nieuwe soort van vervoer de eisen en voorwaarden stellen en is daarom de initiatiefnemer voor dit project. De Topsector Logistiek is als sponsor van het project BuyZET betrokken bij bovengenoemde analyse. Relevant is de vertaling van de analyse naar de uitvoeringspraktijk. Onderzoek naar reductiemogelijkheden levert namelijk kennis op die relevant is voor alle weg- en rioolbeherende overheden. Hieruit volgen generieke aanbevelingen voor het verder verduurzamen van de logistiek in de GWW sector. Deze aanbevelingen worden verspreid bij publieke en private partijen.
Project
Praktijkproef Levering Zand in Gemeentelijke GWW Projecten
Startdatum:
01 september 2018
Deelnemers:
1
Einddatum:
31 december 2020
Onderwerp:
TRL-code:
Leestijd ± 2 minuten
Deelnemers
Gemeente RotterdamBeheer Cookies
Om de beste ervaring te kunnen bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om informatie op te slaan en/of te openen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens verwerken zoals browsegedrag of unieke ID's op deze site. Het niet geven of intrekken van toestemming kan een negatief effect hebben op bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is gevraagd, of voor het enige doel om de overdracht van communicatie via een elektronisch communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel is opgeslagen of opgehaald niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of op meerdere websites te volgen voor vergelijkbare marketingdoeleinden.