Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.

Aanmelden voor

Onderzoek Bestelgedrag Bouwlogistiek

Aanmelden voor

Onderzoek Bestelgedrag Bouwlogistiek

Doel van het
project:

Topsector Logistiek wil de processen rondom de
bouw zo efficiënt en duurzaam mogelijk laten verlopen. Het vermoeden is
dat er in het bestelgedrag in de bouwsector nog veel efficiëntie en milieu-impact
te behalen valt. Zo lijken er nog vaak last minute bestellingen gedaan te
worden, zijn ladingen niet efficiënt gevuld en door een strakke
logistieke planning staan bouwhubs buitenspel. Om die reden laat Topsector
Logistiek door &Morgen een onderzoek uitvoeren naar het bestelgedrag in de
bouwsector. Het doel is om de sector inzichten te geven om te innoveren en
verduurzamen door middel van het bestelgedrag.

Inhoud van het project:

Dit rapport biedt
inzicht in het bestelgedrag van ondernemers in de bouwsector. Hierin wordt onderscheid
gemaakt tussen ZZP’ers, MKB’ers en grote bouwpartijen. Van iedere categorie
zijn een aantal ondernemers en directeuren geïnterviewd, waarbij de focus lag
op last-minute bestellingen. Om gewenst gedrag te beïnvloeden is gekeken naar drie
invloedsfactoren bij deze geïnterviewden: (1) Capaciteit, (2) Motivatie en (3)
Gelegenheid om te veranderen. Als ondernemers nog geen last-minute bestellingen
vermijden, zijn één of meerdere van deze factoren niet – of onvoldoende –
aanwezig.

Resultaat van het project:

De resultaten van dit
rapport worden vormgegeven als observaties en conclusies vanuit functioneel oogpunt en bestuursperspectief.
Gekeken is naar zowel het bestelgedrag in de bouwsector, als de mogelijkheden en
kansen om dit gedrag te beïnvloeden. Er zijn degelijke verschillen tussen de
capaciteit, motivatie en gelegenheid die invloed hebben op bestelgedrag bij ZZP’ers,
MKB’ers en grote bouwbedrijven. Bij de ZZP’er is er bijvoorbeeld meer motivatie
dan capaciteit, waar de grote bouwbedrijven juist de motivatie lijken te missen
om verantwoordelijkheid te nemen. Bestuurders zouden op deze verschillen in
beweegredenen ook verschillend moeten reageren.

Doelgroep van het project:

De doelgroep van dit rapport is met name de publieke sector, die lessen kan trekken uit het
bestelgedrag in de bouwsector en kansen voor beïnvloeding hiervan. Uiteindelijk
kan dit rapport ook gebruikt worden door de bouwsector zelf, om te leren van analyses
over last-minute bestellingen.