Concurrerend en duurzaam
Om de Nederlandse logistiek concurrerend en duurzaam te houden, moeten we voertuigen, mensen, infra en ruimte zo efficiënt mogelijk inzetten. Veel van deze capaciteit gaat echter verloren door afspraken in de keten. “Door de logistieke efficiëntie te analyseren en verlies nauwkeurig te identificeren, krijgen bedrijven handvatten om samenwerkingen te bespreken en optimaliseren”, stelt programmamanager Guido de Wit in een artikel waarin hij het programma Logistieke Efficiëntie toelicht. “Vandaar dat we de branche nu ondersteunen met de start van deze communities. De inzichten die we hier opdoen, helpen in de toekomst ook andere bedrijven om hun efficiency te vergroten.”
Concrete reductiemogelijkheden
Koopman is een van de bedrijven die deelneemt aan de communities. “We zijn als bedrijf CSRD-plichtig, maar omdat duurzaamheid al jaren een van onze kernwaarden is, zijn we al redelijk ver in onze uitwerking van duurzaamheid en daarmee ook CSRD”, vertelt Michel van der Veen, manager Duurzaamheid, Kwaliteit en Veiligheid. “We zijn vergevorderd in onze duurzaamheidsstrategie en dat uit zich ook in de reductiemogelijkheden die we onze klanten nu al concreet aanbieden, zoals bijvoorbeeld de optie op HVO te rijden. We proberen altijd een praktische oplossing voor de klant te organiseren, samen mét die klant.”
Duurzaam concurrentievermogen
“In het verleden hebben we samen met een grote opdrachtgever deelgenomen aan een ander project van de Topsector: Duurzaam concurrentievermogen. Daarbinnen hebben we kennisgemaakt met CO2-calculatie en ISO 14083. Dat hebben we bij twee van onze bedrijven ingezet en daar hebben we zulke goede ervaringen mee, dat we dat willen doorzetten. Daarom hebben we de kans aangegrepen om mee te doen aan CLE: de community Logistieke Efficiëntie. Enerzijds willen we de kennis die we hebben opgedaan binnen Duurzaam concurrentievermogen doorzetten naar onze andere bedrijven en anderzijds willen we ook een stap verder gaan. We willen niet alleen CO2-inzicht creëren, maar ook inzichtelijk krijgen waar we onze transporten efficiënter kunnen maken aan de hand van die CO2-parameter. Dat is precies waar bij deze community de focus ligt: efficiënter worden.”
Inzicht in Scope III
Michel: “In Scope 1 en 2 hebben we al goed inzicht, hoewel het natuurlijk altijd nóg beter kan. We waren ook al bezig met Scope 3, maar willen daarin met deelname aan de community een volgende stap zetten. We willen onder andere. helder krijgen wat, in geval van uitbesteding, onze partners en charters uitstoten. Naar aanleiding hiervan zijn we bezig een CO2-calculatiesysteem te implementeren, zodat we precies naar de klant kunnen aangeven: dit is wat we uitstoten. En de volgende vraag is dan: hoe kunnen we reductiemogelijkheden inzetten en dat ook aanbieden aan de klant? Hoe kunnen we samen CO2- uitstoot reduceren? Klanten willen dat ook graag, en wij willen daar een goed en concreet antwoord op hebben, los van de reguliere transporten en diensten die we leveren.”
Optimaal qua CO2 en kosten
“Als transporteur, waar de marges relatief klein zijn, is het altijd belangrijk slim te plannen en je operatie optimaal te organiseren. Niet alleen vanuit CO2-perspectief, maar juist ook vanuit kostenperspectief. In het vorige project zagen we dat we voor sommige klanten best een hoog CO2-kengetal hadden. Dan ga je inzoomen. Als je dan puur naar CO2 kijkt, dan merk je dat je dingen toch nog slimmer kan doen. Die verdere inzichten op zendingsniveau hopen we met CLE op te doen.”
Effect afspraken op uitstoot
“CO2 wordt een steeds belangrijkere parameter, ook door CSRD. Het gaat steeds meer leven, zowel voor de grote CSRD-plichtige bedrijven als voor kleinere toeleveranciers. Ik denk dat CSRD een accelerator wordt van het gesprek over duurzaamheid met de klant en daarbij van CO2-reductie. Door CO2-calculatie maak je voor de klant concreet welk effect bepaalde afspraken hebben op de uitstoot. Door in sommige gevallen de lead time bijvoorbeeld wat flexibeler te maken, kan je efficiënter organiseren en, wellicht zelfs kostenneutraal, uitstoot reduceren. Als je dat kan aantonen, hebben klanten daar mogelijk belangstelling voor.”
Bereidheid te betalen
“In het verleden werd heel veel gestuurd op prijs: dat was veruit de belangrijkste parameter. Dat is nog steeds vaak een doorslaggevende factor, maar je ziet ook dat bedrijven nu wel bereid zijn buiten de kaders te treden als het gaat om CO2-reductie. En dat ze ook steeds meer bereid zijn daarvoor te betalen. Als je concreet kan laten zien: dit is wat we kunnen doen en dit is wat het oplevert, dan denk ik dat je heel veel kan bereiken met je klant.”
Over de communities
In mei 2024 gingen de zes communities van start, met als doel de deelnemende bedrijven in staat te stellen zelf mogelijkheden tot verbetering te identificeren, zodat ze vervolgens concrete acties kunnen opstarten om hun processen te optimaliseren. De inzichten die we hier als Topsector Logistiek opdoen, worden gedeeld, zodat ze in de toekomst ook andere bedrijven helpen om hun efficiency te vergroten.
Dit traject loopt tot eind 2024.
Meepraten of meedoen?
Op 27 juni aanstaande vindt het event “Logistieke efficiëntie” plaats bij Connekt in Delft. Wil jij je gedachten en ervaringen op dit vlak delen? Meld je dan aan.
Wil jij met je bedrijf meedoen met een van de communities die zich bezighouden met Logistiek efficiëntie? Neem dan contact op met Chris Beezemer: ChrisBeezemer@TopsectorLogistiek.nl.