Doel van het project:
Ketenregie verandert als begrip en wordt gedreven door digitalisering. Er zijn voorheen pogingen gedaan voor een methodiek om de toegevoegde waarde van ketenregie te meten maar dit greep niet de essentie. Bovendien is het voor Topsector Logistiek waardevol om de factoren te identificeren die de KPI’s beïnvloeden. Het doel van dit project is daarom het opzetten van een gedetailleerde methodiek voor het creëren van inzicht in de ontwikkeling van twee KPI’s voor het monitoren van de Topsector Logistiek, te weten: ‘BNP aandeel van ketenregie’ en ‘Concurrentiekracht van de logistieke sector’. Belangrijke filter binnen dit project is daarmee ook de digitalisering en automatisering.
Inhoud van het project:
In deze studie is een conceptueel model opgesteld om te
komen tot een methode voor het volgen van KPI’s. In een conceptueel model wordt
de relatie tussen verschillende aspecten (zoals bijvoorbeeld
opleiding-instroom-effectiviteit) weergegeven. Middels pijlen en de richting
van de impact (positief/negatief) wordt de relatie aangeduid. In een drietal
stappen is het conceptueel model weergegeven:
1. Trends en
ontwikkelingen in de totale logistiek sector.
Om tot de meest relevante trends
en ontwikkelingen te komen is de PEST analyse methodiek gevolgd, waarbij vanuit
politieke, economische, sociale en technologische invalshoek wordt bekeken.
2. Welke parameters leiden tot ontwikkelingen in ketenregie?
Hierbij zijn de meest beïnvloedende parameters op de KPI’s geïdentificeerd en
in relatie gezet tot de KPI’s (en soms elkaar).
3. De operationalisering van de KPI’s.
Het BNP aandeel van
ketenregie wordt bepaald door het aantal werkzame personen (in FTE) in de
ketenregie te vermenigvuldigen met de gemiddelde toegevoegde waarde per FTE.
Resultaat van het project:
Het eindresultaat is een rapport met daarin de bevindingen en de uitwerking van het conceptuele model. Voor de verschillende elementen in het conceptueel model is een analyse uitgevoerd waarbij gekeken is naar de verschillende mogelijke bronnen en ook de mogelijke invloed die de Topsector Logistiek op dat element uit kan oefenen. Er wordt aanbevolen
om, door middel van een enquête, aan meer en betere informatie te komen om de
geconstateerde gaten in de analyse van het conceptuele model te vullen. Hiervoor
is een stappenplan ontwikkeld waarbij een eerste stap reeds uitgevoerd is
binnen dit project: een analyse van SBI-codes en de mogelijke aandelen van
logistiek/ketenregie daarbinnen.