Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.

Aanmelden voor

Carbon Footprint Omnichannel

Aanmelden voor

Carbon Footprint Omnichannel

Inhoud:
Tijdens het proces van carbon footprinting in het pakketnetwerk is gekeken naar:

  • Symbol
  • Methodiek
  • Tools
  • Specifieke aspecten van de sector
  • Betrekken van de consument (Bewust Bezorgd)
  • Benchmarking
  • Gebruik van beschikbare data om logistieke optimalisatie door individuele partijen te stimuleren: welke extra data en analyses zijn nodig voor dit segment?
  • Afschermen van informatie om marktwerking niet te verstoren
  • Gebruiken van de data voor monitoring

Bovenstaande aspecten hebben geleerd dat het nodig is om specifieke keuzes te maken bij het inrichten van zo’n proces, die per deelsegment kunnen verschillen. Voor het pakketnetwerk zijn deze aspecten al ontwikkeld, voor de andere drie segmenten deels of nog niet.

Voor de komende jaren bestaat de behoefte om een segmentbrede systematische methodiek in te voeren om het meten, verantwoorden en monitoren verder uit te rollen en te standaardiseren. Daarnaast ook om uit de metingen met regelmaat algemene kengetallen en rapportages te halen die voor het publiek en de overheid bedoeld zijn. Met deze ontwikkeling zou deze sector een voorbeeld vormen voor andere logistieke segmenten.

Doel:
Segment-breed meten, voorspellen, verbeteren en monitoren van de uitstoot van logistiek. Zodat doelen per segment gesteld kunnen worden en gemonitord. Dit traject bestaat uit een aantal deelprojecten:>

  1. Ontwikkelen van breed gedragen definitie over het aggregeren en delen van data die ook gestandaardiseerd kan worden.
  2. Het door stakeholders gezamenlijk laten ontwikkelen van een werkbaar en zelfstandig governancestructuur.
  3. Het in de lucht brengen en houden van (online) tools die het proces ondersteunen, met hun eigen bekostigingsmodel.
  4. Het opschalen van de monitoring tot een normaal proces.

Resultaat:
De belangrijkste resultaten van dit project zijn hieronder beschreven;

  1. Voor de drie nieuwere segmenten (2-mans, food, omnichannel) wordt individueel onderzocht hoe carbon footprinting vormgegeven kan worden.
  2. Per segment worden samenwerkingsprojecten geïnitieerd om tot goede werkwijzen te komen ten aanzien van ophalen, delen en standaardiseren van data.
  3. Het ontwikkelen van een door alle stakeholders gedragen definitie over het aggregeren en delen van data, die ook gestandaardiseerd kan worden. (Daar horen ook de contractuele afspraken tussen partijen bij die nodig zijn voor betrouwbare en GDPR-proof dataverwerking.)
  4. Het door stakeholders gezamenlijk laten ontwikkelen van een werkbaar en zelfstandig governancestructuur.
  5. Het in de lucht brengen en houden van (online) tools die het proces ondersteunen, met hun eigen bekostigingsmodel.
  6. Het opschalen van de monitoring tot een normaal proces.