Doel van het project:
Dit onderzoek is een verkenning naar welke belemmeringen er zijn in het electrificeren van wagenparken, welke datastromen de grootste uitdagingen vormen en, waar mogelijk, hoe deze belemmeringen overkomen kunnen worden.
Inhoud van het project:
Veel logistieke ondernemers zijn de overstap aan het maken naar elektrische bestelwagens en trucks. Het efficiënt inpassen van elektrische voertuigen en het opladen hiervan in de vaak sterk geautomatiseerde logistiek processen is belangrijk voor het verder opschalen. Het gebruik van data speelt hierin een sleutelrol. Een aantal koplopers in de logistieke sector lopen in het elektrificeren van hun wagenpark tegen uitdagingen aan op dit vlak. In dit onderzoek is daarom een verkenning gedaan naar welke belemmeringen er zijn, welke datastromen de grootste uitdagingen vormen en, waar mogelijk, hoe deze belemmeringen
overkomen kunnen worden.
Een aantal koplopers in de logistieke sector lopen in het elektrificeren van hun wagenpark tegen
uitdagingen aan bij verzamelen van data vlak. In dit onderzoek is daarom een verkenning gedaan naar welke belemmeringen er zijn, welke datastromen de grootste uitdagingen vormen en, waar mogelijk, hoe deze belemmeringen overkomen kunnen worden.
Resultaat van het project:
De belangrijkste conclusies zijn dat laadpleinen de logistiek manager veel nieuwe thema’s opleveren om mee om te gaan. Fundamentele kennis om hiermee om te gaan ontbreekt geregeld. Ook voor toeleveranciers zijn er nieuwe thema’s, zij missen essentiële kennis over de logistieke sector om maatwerk te leveren.
Het slim laden ecosysteem is nog onvolwassen. Er is sterke afhankelijkheid tussen de verschillende deelsystemen (voertuig, lader, EMS, etc.) om essentiële functionaliteiten goed te laten werken. Niet voor alle communicatie tussen de deelsystemen die het ecosysteem vormen zijn gestandaardiseerde methodes ontwikkeld. Deze conclusies geven aanleiding tot aanbevelingen voor logistiek managers en beleidsmakers. Deze aanbevelingen zijn terug te lezen in het rapport.