De Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) heeft een vooronderzoek uitgevoerd hoe de inmiddels opgedane kennis in pilotprojecten rond bouwlogistiek kunnen worden ingezet in het bouwprogramma van het Radboud UMC in Nijmegen. Sleutelbegrip daarbij is de toepassing van een bouwhub. De volgende stap is de uitwerking van het concept primair door de vormgeving van aanbestedingsprocedures en het gebruik van EMVI (Economisch Meest Voordelige Inschrijving) criteria voor het “belonen” van de meest innovatieve aannemers rond bouwlogistiek. Als uitkomst van het project is een concreet voorstel gedaan voor twee aanbestedingsprocedures voor het projectmanagement van Radboud
Doel van het vervolgonderzoek was om te achterhalen welke lessen uit de bouwlogistiek mogelijk toepasbaar zijn op de sloop- en bouwwerkzaamheden bij het Radboud UMC. Allereerst is onderzocht hoe de bouwlogistieke situatie bij het Radboud zich kenmerkt. Doordat het Radboud centraal in de stad ligt en de bereikbaarheid en veiligheid voor ambulances, voetgangers, fietsers en auto’s ook tijdens de bouw gegarandeerd moet worden, is er een noodzaak voor slimme bouwlogistiek. Uit interviews met betrokkenen bleek dat er ook een wil is om slimme bouwlogistieke concepten toe te passen. Verschillende bouwlogistieke concepten zijn vanuit de literatuur geïnventariseerd en aanvullend hebben interviews met experts plaatsgevonden. Eigenschappen, voorwaarden en in de praktijk gerealiseerde voordelen zijn op een rij gezet.