Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Zoeken naar oplossingen voor flexibeler slot management

Aanmelden voor

Zoeken naar oplossingen voor flexibeler slot management

Zoeken naar oplossingen voor flexibeler slot management

Starre afspraken over tijdsloten leiden in de praktijk tot inefficiëntie en dus verlies. Het warehouse wil controle over het eigen proces, terwijl de transporteur flexibiliteit wil om de planning zo laat mogelijk te wijzigen. Topsector Logistiek organiseert daarom drie workshops met diverse logistieke dienstverleners om tot een gedragen oplossing te komen voor deze tegengestelde belangen en concepten te ontwikkelen die leiden tot flexibeler slot management. Op 26 november vond de tweede bijeenkomst plaats, waarbij ook Marcel ’t Hart, sales director bij Bring Cargo, wederom aanwezig was. “Ik zie een toename van tijdvensters in de branche, maar dat botst met de personeelstekorten aan de kant van de transporteur. We moeten dus op zoek naar een oplossing die voor iedereen werkbaar is.”

11 december 2024

Leestijd ± 3 minuten

Concepten flexibeler slot management

In een eerder artikel over de workshops gaf programmamanager Guido de Wit van Topsector Logistiek al aan: “Iedereen zoekt naar manieren om de eigen operatie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, maar op de momenten dat goederen worden overgedragen, bijvoorbeeld van een transporteur aan het warehouse, zie je tegengestelde belangen. Het warehouse wil controle over het eigen proces, terwijl de transporteur flexibiliteit wil om de planning zo laat mogelijk te wijzigen. We moeten dus oplossingen zoeken die rekening houden met beide belangen. Om die te ontwerpen zijn we een reeks van drie workshops gestart, waaraan tien bedrijven deelnemen. Alle bedrijven nemen hun eigen ervaringen, belangen en best practises mee. Het doel is concepten voor flexibeler slot management te ontwikkelen, die we kunnen testen in de praktijk en ter inspiratie willen delen met de markt.”

Tijdvensters en personeelstekorten

Marcel ’t Hart, sales director bij Bring Cargo: “Ik zie een toename van tijdvensters in de branche, maar tegelijkertijd hebben we te maken met personeelstekorten die steeds verder oplopen. Er zijn te weinig magazijnmedewerkers, chauffeurs en planners. Dat botst als je je moet committeren aan al die tijdsloten en gaat ten koste van de efficiëntie. Ik doe met dit project mee, omdat ik vind dat je moet proberen veranderingen in gang te zetten. We moeten samen zoeken naar een goede, dynamische oplossing die wél werkbaar is voor alle partijen.”

IT-oplossing

“Wat ik bij deze workshops als positief ervaar, is dat zowel verladers als transporteurs begrip hebben voor de situatie en voor elkaar. We hebben nu helder wat niet werkt: ver van tevoren moeten boeken, krappe tijdsloten en boeken zonder dat dit kan worden bijgestuurd. Uit de verhalen blijkt dat dat leidt tot 20%, 30% of soms wel 60% gemiste slots. Wat wel werkt: van tevoren afspraken maken én bijsturen op de dag zelf.

Je gaat dan al vrij snel naar een soort IT-oplossing toe. Het punt is alleen dat er al een wildgroei aan systemen is. Voor een logistiek dienstverlener is het niet werkbaar om voor iedere partij met een ander systeem te moeten werken. Uiteindelijk zou er naar mijn idee een soort uniform systeem moeten komen, dat breed wordt gedragen in de sector, zodat we een standaard hebben waaraan iedereen zich committeert. Er is in Europa bijvoorbeeld al een platform voor digitale facturatie, dat door overheden wordt gedragen en geen winstoogmerk heeft. Ik denk dat er iets vergelijkbaars moet komen voor dit onderwerp. Maar dan loop ik misschien wat vooruit op de conclusie, die we bij de volgende bijeenkomst hopen te verwoorden.”

Inzicht in verduurzaming

Flexibel slot management draagt bij aan een duurzame logistieke sector. Het voorkomt verspilling van capaciteit en voertuigen en reduceert CO2-uitstoot. Duurzaamheid is voor Bring een van de drijfveren om mee te doen. “Bring is onderdeel van de Noorse Posten Bring Group”, vertelt Marcel. “We hebben veel kantoren in Scandinavië en hebben daar al tegen de honderd elektrische voertuigen: ze lopen daar echt voor qua duurzaamheid. We kunnen hier natuurlijk niet achterblijven en hebben inmiddels onze eerste elektrische vrachtwagen. Begin volgend jaar volgt de tweede. We zetten deze vrachtwagens in voor het voor- en natransport. Voor het internationaal transport, de langere afstanden, willen we vanaf volgend jaar ook HVO als duurzaam alternatief aanbieden. We willen de meerkosten van elektrisch en HVO transport definiëren en dat combineren met de carbon footprinting software van BigMile. Dan kunnen we onze klanten als tegenprestatie voor de hogere kosten een rapportage aanbieden, waarin precies staat aangegeven hoeveel CO2 ze hebben bespaard. Die rapportage voldoet aan de ISO 14083-norm en kan dus direct worden gebruikt voor CSRD.”

Meer weten?

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op dit gebied? Hou het nieuws van de Topsector Logistiek in de gaten, bijvoorbeeld door ons te volgen op LinkedIn. Het resultaat van de workshops wordt begin 2025 gedeeld.

Direct meer weten? Lees dan het artikel Via flexibiliteit in de samenwerking naar een hogere logistieke efficiëntie, waarin je ook drie video’s vindt met de ervaringen van Chep Benelux, Van der Wal en de Topsector Logistiek.