Doel van het project:
De logistieke sector schakelt steeds meer over op elektrisch vervoer. Cruciaal hierbij is een betrouwbare laadinfrastructuur die aansluit op de behoeften van deze sector. Hiertoe stimuleert de overheid meerdere publieke initiatieven en investeren bedrijven in een eigen, private laadinfrastructuur. Dit project richt zich op een hybride (publieke/private) vorm, ‘Laden bij je collega’. Dit concept houdt in dat overdag de private laadinfrastructuur van een vervoerder beschikbaar kan worden gesteld aan collega vervoerders. Het doel van dit project is het onderzoeken van de randvoorwaarden voor succes van deze hybride infrastructuur.
Inhoud van het project:
Samen met SNEL Shared Logistics heeft Districon enkele
randvoorwaarden voor succes verkend, die ingaan op vraagstukken omtrent
laadbehoeftes, tijdsloten, tarieven, business cases, juridische kaders en
toegang tot de laadlocatie. Deze randvoorwaarden
zijn getoetst met een gebruikersgroep en vervolgens verder aangescherpt.
Resultaat van het project:
Het resultaat is een beknopte rapportage waarin de
resultaten worden gepresenteerd. Ook is een template “overeenkomst laadinfra
delen” opgeleverd dat afspraken m.b.t. verzekering, verrekening/facturatie,
tijdslots/reservering, en andere randvoorwaarden vastlegt tussen partijen die
hun laadinfrastructuur willen delen. Daarnaast zijn twee factsheets opgesteld (“uitrol
van laadinfrastructuur bedrijventerreinen” en “depot laden”) met daarin
geleerde lessen uit de praktijk.