Doel van het
project:
Nederland
heeft al voor langere tijd een bijzondere positie in het internationale
handelssysteem, en die weten we ook vast te houden. Erasmus Universiteit
(Centre for Urban Port and Transport Economics) heeft in 2022 de opdracht
gekregen van de Topsector Logistiek om een analyse te maken van de positie van
Nederland als logistieke draaischijf in de wereld. In dit onderzoek ligt de
nadruk op de douane en fiscale propositie van Nederland. Het doel van dit
rapport is om Nederland handvatten te bieden waardoor zij haar positie als
handelsland kan behouden.
Inhoud van het project:
Het
onderzoek is uitgevoerd in drie delen: het eerst deel gaat over de manier
waarop Nederland de aantrekkelijkheid van Nederland als logistiek land
uitdraagt in de rest van de wereld. Het tweede deel van het onderzoek gaat over
een van de omvangrijkste veranderingen in die douane en fiscale propositie in
de afgelopen jaren: de afschaffing van de maandaangifte voor invoer en opslag
onder douanetoezicht. Het derde deel van het onderzoek gaat over de manier
waarop de Nederlandse community van handelsfaciliterende bedrijven nieuwe
kansen oppakt die door nieuwe regelgeving wordt gecreëerd.
Resultaat van het project:
De resultaten van dit
rapport worden vormgegeven als observaties en aanbevelingen vanuit functioneel oogpunt, bestuursperspectief
en internationaal juridisch perspectief. De uiteindelijke conclusie van deze drie
deelonderzoeken is dat we in Nederland een bijzondere positie hebben in het
internationale handelssysteem, en dat we die ook weten vast te houden. Er zijn
echter ook serieuze bedreigingen. De regelgeving, die veelal vanuit Brussel
komt, laat steeds minder ruimte voor het nemen van een voorsprong in
interpretatie en uitvoering van de regels. Kennisontwikkelingen is voor zowel
bedrijven als overheid een grote uitdaging. Door de ontwikkeling van grote
internationale partijen in de logistieke dienstverlening en expeditie komt het
oppakken van nieuwe kansen steeds meer op de schouders van het logistieke MKB.
Deze partijen hebben nog meer dan de grotere bedrijven moeite om hun
kennisniveau op peil te houden. Het verdient dus aanbeveling om, nog meer dan
hiervoor, binnen de triple helix, te werken aan kennisontwikkeling op alle
professionele niveaus, en om discussie over regelgeving, aangifteprocessen, en
nieuwe IT systemen, met bedrijven te verbreden van ‘het douane-dossier’ naar de
logistieke praktijk. Bedrijven zouden zelf meer aandacht moeten besteden aan de
kennis over veranderingen in hun administratieve en operationele processen,
zoals bijvoorbeeld het omschakelen van maandprocessen naar dagelijkse
processen.
Doelgroep van het project:
De doelgroep van dit
adviesrapport is zowel de publieke als private sectoren die gemoeid zijn met de
handelspositie van Nederland. Ondernemers in de handelsfaciliterende sectoren
kunnen deze informatie gebruiken om hun dienstverlening hierop aan te scherpen.
Publieke actoren kunnen met behulp van deze informatie anticiperen op bepaalde ontwikkelingen om de handelspositie van Nederland te versterken.