Op Katendrecht, waar tot 2030 meer dan 3.000 woningen en een ondergrondse parkeertunnel worden gerealiseerd, is de bouwlogistiek een uitdaging van formaat. Door de omvang en complexiteit van de bouwprojecten fungeerde het gebied als Living Lab, in het programma Mobiele Werktuigen en Bouwlogistiek, dat weer een onderdeel is van het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).
Belangrijkste resultaten en inzichten
Het rapport beschrijft een innovatieve aanpak voor overheden om te sturen op maatregelen die bijdragen aan het beheersen van bouwverkeer. Deze aanpak omvat instrumenten zoals:
- Bouwlogistiek in vergunningverlening: Bouwlogistiek is een vast onderdeel geworden van de vergunningprocedures. Hierdoor worden ontwikkelaars en aannemers gestimuleerd om tijdig na te denken hoe de bouwlogistiek met minimale hinder te organiseren, en kan de gemeente de ingediende plannen tijdig beoordelen en bespreken.
- Samenwerkingsovereenkomst sluiten: In maart 2023 tekenden de gemeente Rotterdam en marktpartijen het convenant ‘Duurzame Bouwlogistiek Katendrecht Pols Noord’. Dit convenant bevat doelen en afspraken om bouwlogistiek duurzamer en efficiënter te organiseren.
- BLVC-kader inclusief bouwlogistiek: Door het toepassen van een BLVC-kader (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie) en bouwlogistieke eisen hieraan toe te voegen, wordt richting gegeven aan de wijze waarop een aannemer de bouwlogistiek moet organiseren. Dit kader wordt actief gemonitord en besproken tijdens reguliere overleggen.
- Bouwlogistiek op de agenda bij voortgangsoverleg: Iedere acht weken evalueren de gemeente, ontwikkelaars en aannemers de voortgang en maken ze concrete afspraken om doelen te behalen. Het thema bouwlogistiek is een vast agendapunt van dit overleg.
- Toezicht en handhaving verbeterd: Een nieuwe methode helpt gemeenten bepalen wie binnen de organisatie toezicht houdt op de naleving van het BLVC-kader. Dit legt de basis voor betere handhaving van afspraken met aannemers.
- Datagedreven tools voor betere sturing:
- Een logistiek model, ontwikkeld door adviesbureau Antea Group, helpt om bouwverkeer op straatniveau te voorspellen. Hiermee kunnen knelpunten vroegtijdig worden gesignaleerd en maatregelen worden getroffen.
- De scenario-impact tool van UC Group maakt het mogelijk om in een vroeg stadium logistieke scenario’s door te rekenen. Dit geeft inzicht in de impact van transportbewegingen, kosten en emissies, waardoor afspraken beter afgestemd kunnen worden.
Maatschappelijke voordelen
Dankzij deze aanpak wordt de hinder voor bewoners, ondernemers en bezoekers aanzienlijk beperkt. Tegelijkertijd begrijpen deze groepen beter hoe partijen samenwerken om de leefomgeving te beschermen. Voor ontwikkelaars en aannemers biedt de aanpak concrete ondersteuning om hun logistiek efficiënter te organiseren.
Brede toepasbaarheid
Het rapport laat zien dat een procesmatige aanpak, waarbij instrumenten in samenhang worden toegepast, en gebaseerd op samenwerking en innovatieve technieken, bouwlogistiek beter beheersbaar maakt. De methode geeft overheden inzicht in hun handelingsperspectief, het biedt handvatten om binnen de eigen stedelijke gebiedsontwikkeling te sturen op de wijze waarop de bouwlogistiek wordt georganiseerd.
Inspiratiesessie
Onlangs organiseerde Topsector Logistiek een inspiratiesessie over de rol van overheden bij het efficiënt organiseren van het bouwverkeer. Met als vertrekpunt de gebiedsgerichte aanpak van bouwlogistiek in Katendrecht. Die kun je hieronder terugkijken.
Meer informatie
Wil je meer weten over dit rapport of onderwerp? Neem contact met ons op via info@topsectorlogistiek.nl.