Verschillende belangen meenemen vanaf de start
Programmamanager Guido de Wit van Topsector Logistiek: “Logistiek is samenwerken. Iedereen zoekt naar manieren om de eigen operatie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, maar op de momenten dat goederen worden overgedragen, bijvoorbeeld van een transporteur aan het warehouse, zie je tegengestelde belangen. Het warehouse wil controle over het eigen proces, terwijl de transporteur flexibiliteit wil om de planning zo laat mogelijk te wijzigen. Vaak wordt geprobeerd controle af te dwingen, bijvoorbeeld door slots ver van tevoren te laten reserveren, zonder wijzigingsmogelijkheden. Maar hierdoor wordt soms 60% van de geplande slots gemist. Een transporteur kan ook extra marges inbouwen als er strak wordt gehandhaafd op het halen van slots. Voor de transporteur betekent het hoe dan ook: langere wachttijden, halfvolle voertuigen, extra werktijd en meer CO2-uitstoot. Deze inefficiëntie voor de transporteur moet ergens betaald worden, dus beïnvloedt het uiteindelijk de prijs van transport.
Wat wél werkt zijn oplossingen die rekening houden met beide belangen. Om die te ontwerpen zijn we een reeks van drie workshops gestart, waaraan tien bedrijven deelnemen. Alle bedrijven nemen hun eigen ervaringen, belangen en best practises mee. Het doel is concepten voor flexibeler slot management te ontwikkelen, die we kunnen testen in de praktijk en ter inspiratie willen delen met de markt.”
Flexibel slot management voor minder verspilling
De eerste workshop vond plaats bij Neele-Vat. Hier bespraken de deelnemende partijen waar zij in de praktijk tegenaan lopen en werden mogelijke oplossingsrichtingen besproken. Selsela Habib is operations manager bij Neele-Vat en nam deel aan de bijeenkomst. “We hebben als Neele-Vat enorm geïnvesteerd in duurzaamheid, dat staat hoog op de agenda. We hebben zonnepanelen op onze locaties, energiezuinige loodsen en al onze heftrucks et cetera zijn al elektrisch. Onze nieuwe locatie in Pernis hebben we bewust zo groen mogelijk gemaakt en we zijn ook aan het kijken of we elektrische vrachtwagens kunnen aanschaffen. Omdat we ons realiseren dat ook slimme, onderlinge coördinatie in de keten zorgt voor minder verspilling van geld en mensen en tot minder CO2-uitstoot, hebben we besloten mee te doen met deze workshops.”
Ervaren problemen bij slottijden
“Ik heb de slottijden nu van twee kanten meegemaakt”, aldus Selsela. “Bij transport liep ik er tegenaan dat als het lang duurt om bij een warehouse te laden en je daarna nog door moet, je soms lading moet laten staan. Dat kost natuurlijk enorm veel geld en levert frustratie op bij de externe expediteurs. Die vragen zich af waarom het niet opschiet. Nu ik aan de warehousing-kant zit, weet ik hoe het komt. Bij transport kan je zelf sneller schakelen en beslissen om een wagen door te laten gaan of een klant over te slaan. Bij warehousing kan dat niet: we moeten eerst toestemming hebben van de klant, voordat we goederen mogen verplaatsen. Je hebt altijd met diverse communicatielagen te maken, waardoor we helaas niet sneller kunnen schakelen.”
“Externe factoren kunnen het lastig maken om binnen een bepaald tijdslot te laden. Een verkeerde uithaalreferentie, een vieze container, waardoor je opnieuw in de rij moet staan om je container in te leveren. Of geen nieuwe container meekrijgen en dan hier alsnog worden geweigerd. Je bent zo een paar uur verder, voordat je duidelijkheid en antwoord hebt. Het feit dat veel chauffeurs tegenwoordig geen Nederlands of Engels spreken, maakt het nog lastiger de situatie snel op te lossen.”
Plan van Aanpak als startpunt
“Ik ging hoopvol de meeting in, maar realiseerde me gaandeweg dat flexibeler slot management heel lastig is. Eerdere initiatieven zijn ondanks de goede bedoelingen gestrand. Ook nu waren we met best veel afdelingen van verschillende organisaties bij elkaar en dan merk je weer dat de één heel erg in proces denkt en de ander in de klant of in kosten. Het proces heeft veel verschillende kanten en het is goed iedereen daarbij te betrekken, maar dat maakt het ook complex en lastig om tot één oplossing te komen.”
Selsela stelt dan ook: “Het is mooi dat we hier met elkaar sparren en ik denk we na afloop een mooi Plan van Aanpak kunnen neerleggen, maar daarna begint het eigenlijk pas. Het zal nog veel tijd, energie en overtuiging kosten om oplossingen daadwerkelijk geïmplementeerd te krijgen.”
Oplossingen testen in de praktijk
Guido sluit zich aan bij het realisme van Selsela. “Deze workshops zijn het startpunt voor flexibeler slot management, dat zo goed mogelijk rekening houdt met alle verschillende logistieke belangen. Zodra je dit toepast in de praktijk blijkt echter vaak dat dingen toch net anders zitten. Daar kom je alleen achter door het uit te proberen en echt te gaan doen: meerdere keren, in verschillende situaties. Dan pas leer je wat goed werkt en wat niet. Of wat er nog nodig is om iets wél te laten werken. Ook deze fases ondersteunen we als Topsector Logistiek. Flexibeler slot management is in onze ogen pas succesvol als er daadwerkelijk iets verandert: minder kosten, minder CO2-uitstoot en minder voertuigkilometers. Daar gaan we voor!”
Meer weten?
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op dit gebied? Hou het nieuws van de Topsector Logistiek in de gaten, bijvoorbeeld door ons te volgen op LinkedIn. Het resultaat van de workshops wordt begin 2025 gedeeld.
Direct meer weten? Lees dan het artikel Via flexibiliteit in de samenwerking naar een hogere logistieke efficiëntie, waarin je ook drie video’s vindt met de ervaringen van Chep Benelux, Van der Wal en de Topsector Logistiek.