Doel van het project:
Wetering Consultancy heeft in opdracht van Topsector Logistiek een onderzoek uitgevoerd naar het inkoopproces binnen de Nederlandse bouwketen, met als doel het kunnen vormen van een beeld van het bestelgedrag van verschillende partijen in de bouwketen.
Inhoud van het project:
Het project brengt het inkoopproces en de daaruit volgende logistiek van de levering van materialen in kaart, aan de hand van interviews met diverse stakeholders (Architecten en adviesbureaus, opdrachtgevers, (middel)grote aannemers, kleine/ZZP aannemers, en toeleveranciers). De nadruk ligt op de achtereenvolgende stappen, wie wat doet en bepaalt, en wat er in de praktijk mis kan gaan en waarom. Het onderzoek beperkt zich tot het inkoopproces en de lijnen die daarin gevolgd worden door de diverse partijen.
Resultaat van het project:
Een beknopt verslag van alle interviews met daarbij behorende analyse. Voor elke stakeholdergroep worden diagrammen gepresenteerd die het inkoopproces visualiseren. Binnen het onderzoek komt naar voren dat partners van belang zijn en dat dit de betrouwbare levering en uitvoering van projecten bevordert. Met de keuze van partners kijkt men dus verder dan alleen de prijs. Er wordt geselecteerd op bedrijfsdoelen, innovaties, optimalisaties in beider processen, BIM, social return, duurzaamheid, etc.