Dit artikel verscheen oorspronkelijk via VNO-NCW Regio Rotterdam en wordt met toestemming hergebruikt. Bron: https://rotterdamvnoncw.nl/logistiek-bepaalt-de-prijs-van-morgen-sociale-innovatie-is-nu-nodig/
De Brienenoordbrug wordt een kantelpunt
De komende jaren staan we in regio Rotterdam voor grote onderhouds- en vervangingsopgaven. De Brienenoordbrug, levensader van de stad en de haven, is toe aan groot onderhoud. “Dat weten we nu al – dus laten we niet wachten tot de files er staan”, zegt Ronald Paul. Hij doet dan ook een dringende oproep: “Bereid je voor. Denk nu al na over alternatieven. Kan je transport verplaatst worden naar de avond? Naar water of spoor? Kan je anders plannen of samenwerken met anderen in de keten?”
De files op dinsdagen en donderdagen – onze nieuwe ‘Dido-economie’ – nemen toe. Zonder maatregelen groeit de ochtendspits in 2030 moeiteloos door tot de avondspits, voorziet Ronald Paul. “Niet alleen slecht voor bereikbaarheid, maar ook voor onze portemonnee. Want als een transportbedrijf geen drie ritten meer kan maken met één vrachtwagen, maar nog maar twee per dag, wordt elk product duurder”.
Spreiding is het nieuwe goud
Volgens Paul is er maar één toverwoord: spreiding. Niet alleen in tijd, maar ook in modaliteit. “Onze infrastructuur kan de pieken niet aan. Het gaat niet om te weinig asfalt, maar om te veel verkeer op hetzelfde moment. Daar móeten we vanaf.” Het vraagt ook om sociale innovatie: waarom beginnen we met z’n allen op kantoor om 9 uur? Waarom plannen we congressen op donderdagochtend in plaats van woensdagmiddag? Waarom sluiten distributiecentra om 16.00 uur, waardoor vrachtwagens per se in de avondspits moeten rijden?”
In onderstaande grafriek wordt duidelijk wat Ronald Paul bedoeld. Het blauwe zijn de auto’s, het oranje en grijs de vrachtwagens.
Logistiek is veel meer dan transport – het is welzijn
De Topsector Logistiek is een publiek-private samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen, met ruim 1.600 deelnemende bedrijven en een BNP bijdrage van 14 %. Naast innovatie, digitalisering en verduurzaming staat ook stadslogistiek centraal. Zo zijn in Rotterdam al pilots geweest waarbij bouwverkeer werd gebundeld via hubs aan de rand van de stad. Resultaat: 30% minder vrachtbewegingen én snellere vergunningen. Minder uitstoot, meer veiligheid, efficiëntere bouw.
Ronald Paul: “Logistiek is geen blokkendoos aan de snelweg. Die warehouses – die slechts 0,13% van de buitenruimte innemen – zijn essentieel. Ze bedienen voor 70% de Nederlandse consument. Dus voordat we als burger of politiek roepen dat we dat allemaal niet meer willen: denk aan je eigen online bestelling. Die moet ook morgen geleverd worden.”
Nederland investeert niet meer in nieuwe infrastructuur
Paul benadrukt dat we voorlopig geen grootschalige uitbreiding van het wegennet hoeven te verwachten. “We moeten het doen met wat we hebben. Dat betekent: slimmer plannen, meer samenwerken, en beter gebruik maken van spoor, binnenvaart en data.” Het is een misvatting dat goederenvervoer de grootste veroorzaker is van filedruk in de regio volgens Ronald Paul. “In bijvoorbeeld de Botlektunnel is meer dan 80% van het verkeer in de spits niet haven gebonden personenverkeer. Toch betaalt de logistiek wel de prijs van die verstoppingen – letterlijk”.
Tijd voor een sociale transitie
Wat we nodig hebben is geen revolutie volgens Ronald Paul, maar bewustwording. Van bedrijven, medewerkers én beleidsmakers. Flexibel werken, digitalisering, delen van vervoerscapaciteit, hubs aan de rand van de stad – dat is de toekomst. “We hebben in Nederland de kennis, het netwerk en de ondernemerskracht om dit aan te pakken,” aldus Paul. “Maar dan moeten we het wel willen. Anders lopen we vast. Letterlijk én figuurlijk.”
En wat kunnen ondernemers nu al doen?
- Inventariseer je transportstromen: kunnen ritten verschoven worden naar de avond?
- Werk samen met andere bedrijven aan gebundeld vervoer of gedeelde hubs.
- Pas werktijden aan om de ochtend- en avondspits te mijden.
- Bekijk alternatieven zoals binnenvaart of rail. De Topsector Logistiek ondersteunt hierbij.
- Denk nú na over wat de sluiting van de Brienenoordbrug voor jouw bedrijf betekent.
“Logistiek is de stille motor van onze economie. Laten we die niet laten vastlopen door een gebrek aan lef of samenwerking. De toekomst van Rotterdam als economische topregio hangt er vanaf,” besluit Ronald Paul.