Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Zeeman en de Groene Corridor al decennium een succes

Aanmelden voor

Zeeman en de Groene Corridor al decennium een succes

Wie is Zeeman?

Zeeman textielSupers is een Nederlandse winkelketen. In 1967 opende Jan Zeeman zijn eerste winkel in Alphen aan den Rijn. Sindsdien is de wereld sterk veranderd. Toch is Zeeman nog steeds Zeeman. Zeeman biedt nog steeds goede kleding en textiel aan voor lage prijzen. Inmiddels hebben ze bijna 1300 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje.

Zeeman opent elk jaar ongeveer 50 nieuwe winkels in totaal 7 verschillende landen. Zeeman wil textiel tegen een goedkope prijs aanbieden op een transparante, maatschappelijk verantwoorde manier. Een doelstelling die hierbij hoort is om de inbound zoveel mogelijk via barge te laten verlopen. Hierdoor wordt het wegennet ontlast en wordt er minder uitgestoten. De doelstelling van Zeeman is dan ook om 90% van de inbound via barge te laten verlopen.

De Groene Corridor en Zeeman

Zeeman maakt al 10 jaar gebruik van de binnenvaartverbinding de Groene Corridor van CTT tussen Alpherium Terminal en de Rotterdamse haven. Dat betekent dat er veel vertrouwen en ervaring inmiddels is om inkomende maritieme goederen via de binnenvaart aan te voeren. Veelal varen de schepen rechtstreeks vanaf Rotterdamse haven naar het Alpherium toe maar er kan ook gebruik gemaakt worden van de verbinding via Moerdijk. Vanaf Moerdijk zal de West-Brabant corridor de containers van Zeeman doorvaren naar het Alpherium in Alphen aan den Rijn. Dit wordt bepaald door de laad- of losterminal in de Rotterdamse haven. In het geval van Zeeman organiseert CCT het gehele transport vanaf de Rotterdamse haven naar het Zeeman DC in Alphen aan de Rijn, via de hub in Moerdijk. Het grote voordeel om via de hub van Moerdijk te gaan is dat de goederen meegaan op de West Brabant Corridor, die fixed windows heeft op een aantal andere terminals.

Momenteel heeft de Groene Corridor 12 afvaarten tussen Rotterdam en Alpherium dat levert jaarlijks een besparing op van 60.000 vrachtwagens op de weg. Daarnaast bespaart het ook nog eens 3.200 ton aan CO2

Voordelen van deze duurzame waterverbinding De Groene Corridor

Voor Zeeman zijn er een aantal belangrijke voordelen om al 10 jaar gebruik te maken van deze betrouwbare en duurzame waterverbinding, geeft Tim Dofferhoff (Team Lead Supply Chain Planning) aan van Zeeman

  1. Kostenbesparing
  2. Rust in de inbound flow. Containers vanaf Alpherium naar Zeeman is vele malen dichterbij dan vanaf Rotterdamse haven naar Zeeman.
  3. CO2-reductie. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel van Zeeman.
  4. Volumestijging via binnenvaartverbinding. Zeeman heeft als doelstelling om 90% via de binnenvaart te transporteren.
  5. Wegvervoer gaat komende jaren meer onder druk staan vanwege tekorten aan chauffeurs en wielen. Groene Corridor is hiervoor een goed alternatief.

Ook voor andere MKB-ers is De Groene Corridor uitermate geschikt om hierop aan te haken omdat het al een bewezen betrouwbare en duurzame verbinding is voor Zeeman maar ook voor Heineken. Met name bedrijven die in de buurt zitten van het Alpherium, zeg op 20 km afstand van de terminal, kunnen vrij eenvoudig gebruik maken van de Groene Corridor. Bedrijven hebben geen eigen systeem nodig om in te stappen in deze Groene Corridor. CCT is in staat om deze bedrijven te begeleiden met hun transportboeking. Of het nou om 2 containers per week gaat of 100 containers per week. Om nu over te stappen op het water is het belangrijk om nu contact met CCT op te nemen om te gaan boeken op de Groene Corridor. Een vaste verbinding, 12 afvaarten, snelle service en flexibiliteit.

Uitdagingen voor de toekomst

Voor Zeeman zijn we op dit moment bezig om de volledige container informatie en de geplande lever-lostijd en losdag digitaal te communiceren. We zien dat de komende jaren het wegvervoer nog meer en meer onder druk komt te staan. Te weinig chauffeurs, te weinig wielen en daarom is het des te belangrijker om na te denken over andere transport opties zoals de binnenvaart. En niet onbelangrijk voor ons is het uiteindelijk goedkoper.

Bron: Joint Corridors Off-Road, Zeeman en de Groene Corridor al decennium een succes, 2022