Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Viering Resultaten Synchromodaal Transport tijdens Innovatie-estafette

Aanmelden voor

Viering Resultaten Synchromodaal Transport tijdens Innovatie-estafette

Viering Resultaten Synchromodaal Transport tijdens Innovatie-estafette

18 december 2013

Leestijd ± 2 minuten

Tijdens de vorige Innovatie-estafette (2011) hebben bedrijven samen met de ministeries van IenM en EZ Synchromodaal Transport gelanceerd. Nu, twee jaar later, zijn de verwachtingen overtroffen. Het aantal routes en lanes, waarop Synchromodaal Transport is gerealiseerd is groter dan in 2011 was voorzien. Dit succes is gevierd op de Innovatie-estafette 2013.

Rob Bagchus, Chief Public Affairs & Public Relations Officer bij ECT, opende het paviljoenmoment en toonde een plattegrond van Nederland met daarop de stand van zaken van Synchromodaal Transport in 2011. “In 2011 zetten minister Schultz, minister Verhagen en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven zoals Danser, GvT, Sony en Samsung hun handtekening op een voetbal voor de symbolische aftrap van Synchromodaal Transport. Er waren toen twee synchromodale pilots Rotterdam – Venlo en Rotterdam – Moerdijk – Tilburg, beide nog beperkt in omvang. In de periode 2011-2013 is een sneeuwbaleffect ontstaan. Inmiddels spannen veel bedrijven, van verladers tot rederijen, van zeehaven- tot binnenvaartterminals zich in om synchromodaal transport te realiseren. Voorbeelden zijn: Maersk, Heinz, Mars, Bavaria, Aviko, Wayz, United Biscuits, Douwe Egberts, Seacon en ECT.” Suzanne Deetman van Maersk, Frank Scholten van Aviko en Geoffrey Robbemond van Wayz toonden hun synchromodale resultaten. Lidewijde Ongering, DG Bereikbaarheid van het ministerie van IenM, sprak haar waardering uit voor de bereikte resultaten.

Ter illustratie van het sneeuwbaleffect werd een bal over het podium gerold; een grote en meerkleurige bal, die staat voor de modaliteiten en het grote aantal partijen dat betrokken is bij synchromodaal transport. Op een scherm was te zien hoe het synchromodale gedachtengoed is verspreid over Nederland. “Met deze synchromodale stromen zijn ook maatschappelijke doelstellingen gerealiseerd. Er is ongeveer 3,5 miljoen wegtransportkilometers voorkomen en daardoor is 3000 ton CO2 bespaard”, aldus Rob Bagchus. Wegtransport blijft natuurlijk wel een belangrijke modaliteit in synchromodaal transport. Ook de komende jaren zal het aantal pilots groeien. Om hun commitment te bekrachtigen zetten de aanwezige partijen hun handtekening op de bal.