De Topsector Logistiek, Connekt en Thuiswinkel.org werken al ruim drie jaar samen om de verduurzaming van e-commerce te bevorderen. Tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie in februari 2019 presenteerde Thuiswinkel.org haar brancheverduurzamingsplan aan Roald Lapperre, directeur-generaal Milieu en Internationaal , die dit plan namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in ontvangst nam. Het plan laat zien dat de ontwikkeling van de e-commerce hand in hand kan gaan met de klimaatopgave en circulaire economie.
De Topsector Logistiek heeft voor de aankomende jaren de volgende doelstellingen om de verduurzaming van logistieke processen te verhogen.
– In 2030 heeft de sector de CO2 uitstoot met meer dan 50% gereduceerd ten opzichte van 2018. Het gaat hierbij om de uitstoot die gepaard gaat met het vervoer van pakjes vanaf het distributiecentrum naar de klant.
– De sterk groeiende stroom verpakkingen uit de e-commerce wordt zoveel mogelijk circulair, met het streven naar volledig duurzame en zo min mogelijk ‘single-use’ verpakkingen in 2022.
De e-commerce kan een significante bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire economie. Voorbeelden hiervan zijn ketensamenwerking, product-marktcombinaties, keurmerken voor circulair, bewustwording richting consument, duurzaam verpakken en slimme retourlogistiek.
Producten
Hieronder vind je producten die bijdragen aan de ambities om de e-commerce te verduurzamen.
- Uitrol van Bewust Bezorgd: een rekenmodel dat inzicht geeft waar CO2-uitstoot in de logistieke operatie van de webwinkel verminderd kan worden (Thuiswinkel.org);
- Brancheverduurzamingsplan verpakkingen en handleiding verpakken voor webwinkels (Thuiswinkel.org);
- Pilots efficiënte retourlogistiek (Thuiswinkel.org).
Meer weten? Mail naar info@topsectorlogistiek.nl