Efficiënter en dus winstgevender
“We merken dat er binnen in de sector nog steeds veel verspilling is”, meldt Guido de Wit, programmamanager bij Topsector Logistiek. “Halfvolle trucks, files, wachttijden: het zorgt er allemaal voor dat de CO2e-footprint hoger wordt. Die footprint is dan ook een indicatie van de efficiency van je processen. Door je tijd en capaciteit beter te benutten, reduceer je dus niet alleen je uitstoot, maar word je ook winstgevender. Maar dan moet je wél voorbij het gemiddelde kijken en echt per zending, rit of klant helder krijgen waar het aan schort. Door iets meer data aan Carbon Footprinting toe te voegen, krijg je dat inzichtelijk. Daar gaan we de komende periode samen met een aantal bedrijven mee aan de slag, waarbij we heel gericht inzoomen op inefficiënt benutte tijd en onbenutte capaciteit.”
De impact van tijd
Tijd is een factor die enorme consequenties heeft op de planning en efficiency. Restricties in levertijden, de frequentie van de leveringen, de vensters waarin je de binnenstad in mag, het proces van in- en uitladen: het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat een transporteur weinig ruimte heeft om te optimaliseren. Chris Beezemer, projectmanager bij Topsector Logistiek: “Transport is vaak het elastiekje van de keten. Op de een of andere manier moet een planning al die tijdsloten maar met elkaar zien te verbinden, maar hierdoor gaat wel een hoop effectiviteit verloren. Terwijl er juist veel winst te behalen valt als deze activiteiten flexibeler kunnen worden gepland.”
Door inzicht te krijgen in de informatie uit de boardcomputers krijg je grip op al je activiteiten: laden, lossen, wachten, administratie, files, et cetera. Als je die gegevens vervolgens toevoegt aan Carbon Footprinting en koppelt aan de zendingen, routes of klanten, zie je exact waar de bottlenecks zitten. Sta je op route A steeds in de file? Moet je chauffeur bij klant B standaard een uur wachten? Chris: “Als je dat weet, kan je daar gericht op gaan sturen.”
Inzicht in onbenutte capaciteit
Ook op het gebied van benutting van de beschikbare capaciteit valt de nodige winst te behalen: de meeste vrachtwagens op onze wegen zijn verre van vol. Die onbenutte capaciteit wordt op diverse manieren in kaart gebracht. “Feitelijk is alleen het aantal kuubs of het gewicht van belang”, vindt Chris. “Veel transporteurs drukken de benutte capaciteit uit in het benutte vloeroppervlakte of aantal ladingdragerplaatsen, maar dat zegt niet alles. Je kan wel het maximale aantal pallets inladen, maar als op elk pallet slechts een paar kratten staan, is je truck niet vol. Alleen als het maximale volume of gewicht wordt bereikt, is vol ook echt vol. Inzicht in onbenutte capaciteit geeft je stuurinformatie. Waar moet er volume bij? Moet ik zendingen uitbesteden? Samenwerking zoeken? Andere transportmiddelen inzetten? Of stakeholders bewegen meer flexibiliteit te geven? Zo kan je je wagenpark en chauffeurs optimaal inzetten.”
Tijd en capaciteit beter benutten
Tijd en capaciteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden binnen transport. Wanneer tijdsloten niet logisch met elkaar zijn te combineren, worden er al snel omrijkilometers gemaakt of vertrekt de truck simpelweg met minder lading aan boord. “Als je tijd en capaciteit beter wil benutten, is Carbon Footprinting een mooie basis”, aldus Guido. “Door de data die je voor je CO2e-uitstoot verzamelt te combineren met data uit je boardcomputer, gegevens over je vloot en zendingen, krijg je inzichtelijk waar je nu staat en waar je verbeteringen kan doorvoeren. Het mooie is: het maakt niet uit waar je prioriteit ligt. Of je nou efficiënter wil werken en je resultaten wil verbeteren of je uitstoot wil reduceren, het kan allemaal met dezelfde tool.”
Bewustwording gevolgen klanteisen
Chris: “Als jij kan aantonen wat de consequenties qua tijd en capaciteit zijn van de eisen van opdrachtgevers, ontvangers en lokale overheden, kan je andere gesprekken voeren. Bewustwording van de impact van keuzes is hierbij echt de sleutel. Je maakt voor andere partijen inzichtelijk hoeveel efficiency er buiten hun zicht verloren gaat, voor de optimalisatie van de processen die wel binnen hun zicht vallen. Je kan aantonen wat de impact hiervan is op de totale uitstoot. Dat beeld verhelderen: dat is wat we als Topsector willen. We willen dat iedereen gaat denken: wat is mijn aandeel hierin? En met welke partijen kan ik de handen ineen slaan om gezamenlijk te kijken hoe het beter kan? Als Topsector zijn we er namelijk van overtuigd dat bedrijven meer kunnen doen met minder uitstoot én met meer winst.
Om dat te realiseren, analyseren we de komende maanden de data van een aantal bedrijven, waaronder Bring Cargo, DLG Logistics en Roelofs Transport. Tijdens deze pilot helpen we ze om inzichtelijk te krijgen waar de verspilling in tijd en capaciteit zit en hoe ze die kunnen verminderen. Aan het eind van deze zomer delen we de eerste inzichten.”
Deel jouw ervaringen
Ben jij met jouw bedrijf al actief bezig met tijd en capaciteit meten? Dan waarderen we het enorm als je jouw ervaringen met ons deelt. Neem contact op met Guido de Wit of Chris Beezemer.
Zodra de inzichten uit de pilot bekend zijn, worden ze op deze site gedeeld.