Op maandag 29 juni heeft Arthur van Dijk namens het Topteam Logistiek de resultaten van de Topsector Logistiek in 2014 gepresenteerd aan Minister Schultz van Haegen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Jannie van Andel van Unilever en Tom Tillemans van H.J. Heinz gaven een toelichting op twee best practices.
Nederland bezet op dit moment op logistiek gebied wereldwijd de tweede positie. Door overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen wordt hard samengewerkt om in 2020 aan de top te (blijven) staan. Om dit te bereiken, loopt een groot aantal projecten.
Samenwerking
Arthur van Dijk, lid van het Topteam Logistiek: “Door samenwerking van bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden wordt innovatie bereikt die betere winstgevendheid oplevert voor bedrijven en die oplossingen biedt voor maatschappelijke vraagstukken.”
Schaalvoordelen creëren
Voorbeeld: Unilever is één van de negen bedrijven die samen met vijf kennisinstituten het project 4C4More heeft opgezet. Binnen dit ketensamenwerkingsproject worden schaalvoordelen gecreëerd binnen de logistieke keten. Ook wordt een ketenplatform opgezet waarin complexe supply chains gecoördineerd en gedirigeerd worden. Dat moet leiden tot het combineren en optimaliseren van lading, betere service binnen het netwerk, minder milieuverontreiniging en een betere concurrentiepositie van Nederland. Jannie van Andel, Unilever: “Zonder de Topsector Logistiek was dit project nooit mogelijk geweest. Door de extra ondersteuning vanuit de topsector voelden wij ons gesteund om het project met elkaar aan te gaan. Ondertussen hebben we een aantal belangrijke stappen gezet. De benodigde infrastructuur staat, we hebben gekozen een onbemande control tower op te zetten. Een Eco systeem waarin partijen op een onafhankelijke wijze met elkaar samen kunnen werken. Er zijn nog enkele belangrijke aandachtspunten, zoals gainsharing. Maar ik vertrouw er op dat we daar met elkaar, en met de support van de topsector, zeker uit zullen komen.”
Van de weg naar spoor en water
H.J. Heinz neemt sinds 2013 deel aan Lean and Green Synchromodaal. Binnen Lean and Green Synchromodaal bundelen verladers lading om samen lading van de weg naar spoor en water te verplaatsen. Zo ontstaan synchromodale lanes waarop verladers samen kunnen werken. Tom Tillemans, H.J. Heinz: “De binnenvaart is een goed alternatief voor de weg. We hebben te maken met een toekomstig chauffeurstekort in Nederland en een dichtslibbende A15. De binnenvaart is een heel mooi alternatief om transport over de weg te vervangen door transport over water dat duurzamer is, niet alleen op de korte termijn, maar ook op de lange termijn. Met verschillende verladers hebben we zo al 6 miljoen wegkilometers bespaard!”
Meer informatie
Dit is slechts een klein aantal voorbeelden van projecten die zijn opgestart binnen de Topsector Logistiek. Meer projecten en resultaten zijn te vinden in de resultatenboeken die door de topsector zijn uitgegeven. U kunt ze vinden op www.topsectorlogistiek.nl onder ‘publicaties’.