De Topsector Logistiek organiseerde van 4 tot en met 6 juni een studiereis naar München met als hoofdthema: Artificial Intelligence (AI). AI wint namelijk binnen de logistieke sector steeds meer terrein. AI helpt ons zowel hedendaagse- als toekomstige optimalisatievraagstukken te beantwoorden. Voorbeelden zijn autonome orderpickers binnen warehouseszelflerende opslag- en sorteersystemen en slimme software voor routeplanning. Tijdens ons bezoek aan München verdiepten we ons in deze onderwerpen en bezochten we de ‘Transport & Logistics Fair’ en een aantal toonaangevende bedrijven op het gebied van AI.
Spoorcafé Onze studiereis op de beurs begon met een Spoorcafé. Hier legde ProRail ons uit hoe zij waarborgen dat er voldoende capaciteit voor goederentreinen beschikbaar blijft. Maar ook hoe zij ervoor zorgen dat internationale goederentreinen op tijd op hun bestemming aankomen. Krones, een Beierse verlader en wereldmarktleider in productielijnen voor de voedings- en (fris)drankenindustrie, vertelde ons waarom zij voor intermodaal spoorvervoer kiezen en welke positie zij bij besluitvorming binnen de havens van Rotterdam en Hamburg innemen.
Woensdag 6 juni Maaike van der Windt van Schiphol ontving onze delegatie op de beurs bij de stand van Schiphol. Ook op Schiphol wordt Artificial Intelligence (AI) steeds vaker gebruikt. Zo bekijkt Schiphol bijvoorbeeld de inzet van AI kan bijdragen aan een efficiëntere en effectievere afhandeling van een vliegtuig.
Verder stond op deze dag het bedrijfsbezoek aan IBM Watson Group centraal. In 2017 heeft IBM een nieuw hoofdkantoor voor de Internet of Things activiteiten in gebruik genomen, het IoT Center. In het IoT Center kregen wij een Client Experience Tour van Thilak Mahendran. Thilak vertelde onze delegatie over de visie en de status van ontwikkelingen van IMB op IoT en artificial intelligence. Hierbij kwamen verschillende voorbeelden aan bod. Zoals sensoren die in het asset management en in de maintenance slim worden gebruikt.
Paul Ymkers Consul-Generaal in München en Julian Wolff chief representative van het Netherlands Business Support Office Frankfurt am Main nodigde de delegatie uit voor een Beiers diner ter gelegenheid van de Transport Logistic 2019.
Donderdag 7 juni Op donderochtend volgde een presentatie over AI van BrainCreators. BrainCreators is een team van experts in AI en softwareontwikkeling. Ze vertelden ons meer over hoe BrainCreators DHL hielp om het aantal niet-bezorgde pakketjes van 15 procent tot onder de 1,7 procent te krijgen. Dit is onder andere gelukt door een AI-model te trainen om niet alleen naar de postcode te kijken, maar ook aandacht te besteden aan de hele string van aanwezige tekens.
Het laatste bezoek was aan BSH Huishoudapparaten. In de supply chain krijgt data veel aandacht. BSH houdt zich met verregaande data-anlayses bezig om de Supply Chain zo efficiënt mogelijk in te richten en de kwaliteit van data te vergroten. De informatiesystemen worden gekoppeld om forecast processen te kunnen optimaliseren.
Deel dit bericht via
Beheer Cookies
Om de beste ervaring te kunnen bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om informatie op te slaan en/of te openen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens verwerken zoals browsegedrag of unieke ID's op deze site. Het niet geven of intrekken van toestemming kan een negatief effect hebben op bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is gevraagd, of voor het enige doel om de overdracht van communicatie via een elektronisch communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel is opgeslagen of opgehaald niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of op meerdere websites te volgen voor vergelijkbare marketingdoeleinden.