Met de synchromodale planning tool kunnen planners transport plannen via drie modaliteiten, truck, trein en barge. Na invoeren van een plaats, container type en deep sea terminal zoekt de tool synchromodale mogelijkheden. Zo kunnen planning, sales en inkoop eenvoudig de verschillend synchromodale opties voor een plaats in het achterland vergelijken op basis van de gewenste planning, prijs en CO2 uitstoot. In onderstaand filmpje kunt u zien hoe de synchromodale plantool werkt.
Wat is de Lean & Green synchromodale plantool?
Alle data die van belang is voor de analyse van synchromodale opties wordt in de tool gecombineerd. De tool bevat netwerkinformatie met alle plaatsen van verladers, inland terminals en afstanden voor transport per barge, trein en truck. Daarnaast bevat de tool gegevens over kosten en planvariabelen van de verschillende modaliteiten, terminals en rederijen. Na het selecteren van een plaats, een containertype en een terminal in de haven van Rotterdam worden de mogelijke scenario’s gepresenteerd. Deze scenario’s zijn gebaseerd op contracten die zijn afgesloten met de direct trucking bedrijven en terminals.
Naast presentatie van de gecontracteerde opties zoekt de tool automatisch naar synchromodale alternatieven in de omgeving van de geselecteerde plaats die niet zijn gecontracteerd. Na selecteren van een optie wordt informatie getoond over beschikbare uren voor laden en lossen, de dienstregeling van de barge en de trein en depots van rederijen op de terminal. Na het selecteren van een rederij kan de tool aan de hand van de containerplanning en de beschikbare vrije dagen de bandbreedte bepalen voor de planning in het achterland.
Door te combineren met de rederij- en de transportopties in het achterland kan het optimale scenario worden bepaald voor de combinatie van deep sea en het achterland.
De synchromodale plantool is door DSV en Ab Ovo ontwikkeld in opdracht van de Topsector Logistiek en Connekt.