Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Project Neuss synchromodaal is gestart

Aanmelden voor

Project Neuss synchromodaal is gestart

Project Neuss synchromodaal is gestart

15 december 2015

Leestijd ± 3 minuten

“Synchromodaal transport is voor mij het beste van alle werelden koppelen.” Daarmee opent Marcel Heuvelman van bargeoperator HTS het gesprek. Hij vertelt samen met Jos Helmer van spooroperator Optimodal Nederland B.V. en Ard de Vries van ARVI Consultancy over het project Neuss Synchromodaal dat op 12 november 2015 van start is gegaan.

Jos Helmer: “Afgelopen jaar zijn in Neuss twee nieuwe binnenvaartkranen geleverd, die door Neuss Trimodal GmbH voor spoor- en binnenvaartoverslag benut zullen worden. Er is besloten om deze terminal voor meerdere modaliteiten geschikt te maken en de overslagcapaciteit fors te verhogen door te investeren in nieuwe kranen. De fysieke mogelijkheden die de nieuwe kranen gaan bieden, zijn ook het startschot om de klanten een synchromodale dienst aan te bieden. Hiermee wordt een container zo optimaal mogelijk vervoerd tussen Rotterdam en Neuss. En dat is nog maar het begin: Neuss is een hub voor vervoer richting onder andere Oostenrijk en Italië.” Marcel Heuvelman vult aan: “We werken nu al veel samen als barge- en spooroperator, hierdoor is het vertrouwen in de samenwerking gegroeid. En met dit project gaat die samenwerking een stuk verder.”

Meerwaarde
In het project dragen verladers hun hele transport over aan de combinatie HTS en Optimodal Nederland B.V.. Het transport wordt dan zo efficiënt mogelijk wordt uitgevoerd. Een belangrijk aspect hierin is de snelheid waarmee de lading vervoerd wordt. Ard de Vries: “Verladers vinden voor een deel van hun lading snelheid erg belangrijk. Die snelheid kun je bieden via het spoor. Anderzijds is vervoer over het water juist goedkoper en meer flexibel. Niet alle zeehaventerminals en containerdepots kunnen door het spoor efficiënt bediend worden. Als we verladers het hele pakket uit handen nemen, kunnen we 40-50% over het water vervoeren. Zo leveren we kostenbesparing, snelheid en duurzaamheid.” Marcel Heuvelman vult aan: “Synchromodaal transport betekent voor mij het beste van alle werelden aan elkaar koppelen. Zo leveren we echt meerwaarde aan onze klanten en spreken we hopelijk een nieuwe markt aan.”

Koppeling transportsystemen
Om optimaal te kunnen samenwerken, wordt in het project de koppeling gelegd tussen de transportsystemen van de bedrijven. Marcel Heuvelmans: “Door de bijdrage van de Topsector Logistiek kunnen we daar capaciteit voor vrijmaken.” Jos Helmer: “Het koppelen van transportsystemen is niet gemakkelijk, hier is flink wat onderzoek voor nodig. Bij logistieke bedrijven is die capaciteit er lang niet altijd, daarvoor zijn we veel te down to earth. Door dit project en de ondersteuning die we ontvangen, worden punten op de horizon dichterbij gehaald. We worden door het project gedwongen concreet na te denken over wat we willen bereiken.” Ard de Vries: “Verder werken we ook aan het verkopen van het synchromodale concept: we moeten intern en extern de voordelen van synchromodaal transport duidelijk communiceren. Ten slotte willen we de capaciteit van trein en barge verhogen. Daarom is besloten om bij aanvang van het project één extra afvaart per schip en één extra omloop met de trein toe te voegen. In de loop van het project kan dit nog verder worden verhoogd. Met de inzet van extra scheeps- en treincapaciteit kunnen extra afvaarten per schip en reizen per trein aan de klanten worden aangeboden. Deze verhoging van de frequentie en daarmee ook de flexibiliteit van de synchromodale dienst voor de klanten.”