
Anticiperen op verstoringen
“Door globalisering en een jarenlange focus op efficiëntie worden ketens steeds kwetsbaarder”, stelt Sven Markus, projectleider bij Topsector Logistiek in een eerder artikel. “Verstoringen in ketens worden ook steeds groter en komen vaker voor. Covid had bijvoorbeeld een enorme impact op wereldwijde supply chains.” In de praktijk blijkt dat veel bedrijven vooral reageren op verstoringen, maar er minder goed op anticiperen. Met alle risico’s van dien. Topsector startte daarom in het najaar van 2024 met validatieprojecten met vijf bedrijven, die moeten leiden tot een praktische aanpak met concrete acties, die bedrijven helpen om hun veerkracht te duiden en te verbeteren.
Impact onderzoeken
Envalior is een van de deelnemende bedrijven en wordt begeleid door Buck Consultants International. “We produceren en leveren duurzame en hoogwaardige kunststoffen, die onder extreme omstandigheden goed functioneren”, vertelt Bas Koopman, supply chain engineer. “We leveren veel aan de automotive en consumer goods industrie, maar ook aan medical en electrical sectoren.
Ik merkte dat als we met problemen worden geconfronteerd, we die wel oplossen, maar niet de tijd nemen om na te gaan hoe we daar in de toekomst beter op kunnen reageren. Ik zag dit project van Topsector dan ook als een unieke kans om de impact van verstoringen en mogelijke oplossingen te laten onderzoeken.”
Wegvallende single source supplier
Bij de start van het project werden de verstoringen in kaart gebracht waar Envalior in het verleden tegenaan liep. “De meest interessante case was die waarbij een single source supplier wegviel, waardoor een cruciale grondstof niet meer werd geleverd”, vertelt Bas. “We zijn toen meteen een andere leverancier gaan zoeken en vonden die korte tijd later: in Turkije. De zware aardbevingen twee maanden later zorgden er echter voor dat ook die leverancier tijdelijk wegviel. We regelden een alternatieve oplossing, maar werden later dat jaar geconfronteerd met groot onderhoud aan de Envalior resources, waardoor onze machines een maand niet draaiden. Dat was zowel voor de Topsector als voor ons een interessante case om in te duiken.”
Impact verstoringen
Eerst werd onderzocht wat de impact van de verstoringen was op de performance en hoe Envalior daarop reageerde. Bas: “Er is in die periode snel een crisisteam opgezet om alle opties in kaart te brengen en vervolgens hebben andere teams acties uitgevoerd. We hebben laten zien dat we snel kunnen acteren, maar het laat ook onze zwakte zien: we stuurden jaren op één leverancier, omdat er te weinig urgentie was om een tweede leverancier te introduceren.”
Tijdens de kwantitatieve analyse werd de resilience triangle gebruikt om de impact van de verstoringen te meten en inzichtelijk te krijgen hoelang het duurde voordat het bedrijf terug was op het oude peil. Bas: “Dit was vooral gericht op productie-, voorraad- en leadtimedata. Wat opviel, was dat het lang heeft geduurd voordat we de leadtime weer konden terugbrengen naar normaal. Vanuit Envalior hebben we de impact nooit volledig in kaart gebracht, maar we konden wel aan de productievolumes zien dat we twee, drie maanden stil hebben gestaan.”
Anticiperen
De analyses maken zichtbaar hoe Envalior veerkrachtiger kan worden. In dit geval door de single source-problematiek het hoofd te bieden. “Het is een beetje een ondergeschoven kindje”, vindt Bas. “Risicoanalyse vindt plaats, maar vaak doen we onvoldoende met de uitslagen. Dit onderzoek toont aan dat we ons meer moeten richten op stromen met Single Points of Failure*. We hadden de tegenslagen van de afgelopen twee jaar grotendeels kunnen voorkomen als we veerkrachtiger in het hele spel hadden gezeten. Meer urgentie had veel extra werk en kosten kunnen voorkomen.
Ik vind het waardevol als mijn collega’s hier meer inzicht in krijgen. Dit onderzoek biedt de mogelijkheid dit onder de aandacht te brengen. Voor de presentatie van de resultaten wil ik dan ook heel veel collega’s uitnodigen. Dat kan aanleiding zijn om veerkracht verder uit te bouwen.”
Belangrijkste lessen
Wat heeft Bas van dit project opgestoken? “Ik heb twee belangrijke lessen geleerd uit dit onderzoek. Ten eerste: het duurt langer dan je zou denken om te herstellen van verstoringen. En ten tweede: het is van belang om snel te reageren, want elke week, en zelfs elk uur, dat je eerder een beslissing neemt en doorvoert, heeft een significante impact op de hersteltijd. Om veerkrachtig te reageren op verstoringen in de supply chain, moet je vooral een transparant beeld hebben van alle gevaren. Dan kan je daar oplossingen voor bedenken en weet je wat je moet doen als zich een verstoring voordoet. Hopelijk helpt het rapport om meer veerkracht van de supply chain te introduceren als onderwerp binnen de Sales & Operations Planning. Niet alleen om externe risico’s uit te lichten, maar ook interne risico’s, zoals onderhoud, in beeld te hebben.”
* Als één onderdeel van een systeem faalt, is het hele systeem ontregelt.
Meer weten?
Wil je meer weten over veerkracht in de supply chain? Neem dan contact op met de Topsector Logistiek via info@topsectorlogistiek.nl.