De Topsector Logistiek gaf in de Partituur naar de Top in 2011 al aan dat de regeldruk onder handen genomen moest worden. Bovendien hebben minister Schultz van Haegen en minister Kamp een Actal onderzoek naar de regeldruk in de Topsector Logistiek laten uitvoeren. In dit rapport kwam onder andere naar voren dat de logistieke sector te maken heeft met onnodig zware regeldruk. In het advies ‘Regels in bedrijf: sectorscan logistiek’ liet Actal zien dat er drie hoofdoorzaken voor deze regeldruk zijn. De wetgeving kent een starre focus op het vervoermiddel, wat de keuzevrijheid van ondernemers beperkt om tussentijds te switchen naar een efficiënter vervoermiddel. Bovendien is de regelgeving zeer complex geworden. Ondernemers begrijpen daardoor de regels vaak niet meer en kunnen ze niet meer naleven. Verder is de kwaliteit van het toezicht vaak onvoldoende door een versnipperde invulling, blijkt uit het Actal advies. Brigit Gijsbers, voorzitter van de stuurgroep Maatwerkaanpak Regeldruk Logistiek en directeur Maritieme Zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu: “Zo lagen er meerdere aanleidingen om te bekijken hoe we de wet- en regelgeving beter kunnen organiseren. Ik ben met Arthur van Dijk, de inspirator van de actie Vereenvoudiging Wet- en Regelgeving vanuit het topteam Logistiek, om de tafel gaan zitten om te kijken of we daar een gemeenschappelijk traject van konden maken. We hebben voor een aanpak gekozen waarin het bedrijfsleven en overheden samenwerken. Door juist deze aanpak van samenwerking met het bedrijfsleven te hanteren, komen we tot de kern van het probleem. Bovendien wordt op deze manier ook duidelijk hoe een goede oplossing eruit kan zien die bijdraagt aan een slimmere logistiek. Samenwerken met zoveel partijen is niet altijd eenvoudig, maar zal wel tot de goede oplossing leiden.”
Risico-gestuurde controles
De actie Vereenvoudiging Wet- en Regelgeving richt zich op het slimmer organiseren van inspecties, zodat er minder overlast wordt ervaren door de logistieke partijen. Het doel is om te werken naar risico-gestuurde controles, waar slechts bij een verhoogd risico controles worden uitgevoerd. “Uiteindelijk hebben bedrijven en transporteurs die hun zaken goed op orde hebben, dan minder hinder van controles,” aldus Brigit Gijsbers. ”Ook richten we ons op het aanpassen van wetgeving. Dat vergt soms wat tijd, omdat veel wetgeving Europees is of zelfs gebaseerd is op wereldwijde verdragen. Maar met het internationale karakter van de logistiek in Nederland moet je de wetgeving ook internationaal organiseren.”
Maatwerk Aanpak Regeldruk Logistiek
Brigit Gijsbers: “Tot nu toe hebben we ons gericht op een inventarisatie van alle knelpunten met betrekking tot de regeldruk. Er zijn vijftig knelpunten benoemd vanuit het Actal-advies, de EVO Top Tien 2013 en regeldruk knelpunten van Air Cargo Netherlands (ACN) en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).” Uit deze benoemde knelpunten zijn drie lijsten voortgekomen in de Maatwerk Aanpak Regeldruk Logistiek; de A-lijst staat voor punten die binnen twee jaar kunnen worden opgelost. De B-lijst geeft onder andere aan waar de knelpunten liggen voor de douane en het bedrijfsleven en in de automatiseringstrajecten zoals het Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP) en single window handel en transport. De derde lijst, de C-lijst, bestaat uit trajecten voor de langere termijn, zoals het aanpassen van internationale verdragen en internationale wetgeving. “Van de 50 knelpunten behoren er 22 tot de A-lijst, de knelpunten die binnen twee jaar kunnen worden opgelost. Hiervoor is een actieplan opgesteld en binnen twee jaar zullen daar daadwerkelijk resultaten voor worden geboekt. Voor elk knelpunt is duidelijk aangewezen wie verantwoordelijk is, wie er bij betrokken wordt en wanneer het afgerond dient te zijn. Om dit te bewerkstelligen zijn er clusters gevormd met een met een clusterleider. Dat kan zowel iemand zijn uit het bedrijfsleven als iemand binnen het departement. Bovendien is er een stuurgroep die erop toeziet dat projecten tijdig worden afgerond,” aldus Brigit Gijsbers.
Digitale vrachtbrieven
Een traject dat al is afgerond binnen Nederland, is het digitaliseren van vrachtbrieven. Brigit Gijsbers: “We hebben de digitalisatie van vrachtbrieven nu ook op de agenda gezet in de Benelux en bij de Verenigde Naties in Genève. Maar er zijn ook andere stappen gezet. Zo is er nu meer coördinatie onder de toezichthouders in Rotterdam. De ILT is bijvoorbeeld convenanten aan het sluiten met partijen (taxibedrijven, grote transporteurs, etc.) die bewezen hebben dat ze hun zaken goed op orde hebben. Soms is het niet alleen de wetgeving die je aanpast, maar ook de uitvoering, de handhaving en het toezicht op basis van die wetgeving die je wilt veranderen, waardoor logistieke processen en bedrijven minder hinder ervaren.”
Loketfunctie voor Wet Gevaarlijke Stoffen
Onlangs is er voor de Wet Gevaarlijke Stoffen een loket geopend. Hier kunnen mensen met vragen terecht. De Wet Gevaarlijke Stoffen omvat een zeer ingewikkelde wetgeving; afhankelijk van de stof waar mee gewerkt wordt, zijn bepaalde regels van toepassing. Er is tevens een app ontwikkeld waar mensen informatie over wetgeving over gevaarlijke stoffen kunnen vinden. Het doel van dergelijke loketten is mensen gemakkelijker toegang verschaffen tot de wetgeving, zodat zij op een simpeler manier kunnen nagaan welke vereisten er van toepassing zijn.
Actieplan Maatwerk Aanpak Regeldruk Logistiek ter discussie in de Tweede Kamer
Het actieplan Maatwerk Aanpak Regeldruk Logistiek is in januari 2015 voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu en door het ministerie van Economische zaken aangeboden aan de Tweede Kamer. De Kamer heeft het actieplan ontvangen en heeft vervolgens een aantal vragen gesteld, die momenteel worden beantwoord door betrokken departementen. Hierop zal een door de Tweede Kamer georganiseerd algemeen overleg volgen, met minister Schultz van Haegen, met minister Kamp, of met beiden.