Service Logistiek

Service Logistiek staat voor de regie van ‘after-sales service’ vanaf de verkoop van een product tot aan het einde van de levenscyclus. Het betreft alle logistieke activiteiten die nodig zijn om apparaten, machines en systemen gedurende hun hele levenscyclus optimaal te laten functioneren. Service Logistiek richt zich daarbij op het koppelen van informatiestromen aan goederenstromen, maar dan in de latere fase van de levenscyclus van goederen.

Door toenemende behoefte aan puur het gebruik in plaats van het bezit van een product, worden bedrijven uitgedaagd een ‘service concept’ te ontwikkelen (zowel business-to-business als business-to-consumer). Bekende voorbeelden hiervan zijn pay-per-click/copy in de kopieer- en print business en streaming services in de (online) media industrie. Het belang van Total Cost of Ownership (TCO) wordt vervangen door Function Availability en Price per Unit Use. Voor veel maakbedrijven betekent dat een flinke koerswijziging: van een traditionele product supply chain naar een productbased service supply chain.

Via service supply chains kunnen bedrijven aan hun klanten een gewenste functionaliteit leveren. Naast verkoop van technologische producten bieden service supply chains ondersteuning gedurende de hele levenscyclus: van veilig gebruik, instandhouding en upgrading van producten tot buitengebruikstelling, terugname en hergebruik van producten.

Professionals in de service logistiek kunnen elkaar ontmoeten en kennis uitwisselen bij het Service Logistics Forum (SLF)