In gesprek over logistieke efficiëntie
Vonk en Co BV vervoert witgoed en kleine huishoudelijke apparaten. Eigenaar Stephan Vonk vertelde in een eerder interview dat zij de CO2-uitstoot willen verlagen en de efficiency willen verbeteren en daarom onder andere deelnemen aan projecten van de Topsector Logistiek. Daar betrekken ze ook hun klanten bij, zoals Miele en BSH Huishoudapparaten.
“Vonk nodigde ons uit om deel te nemen aan gesprekken over logistieke efficiëntie”, vertelt Marcel van der Loos, hoofd supply chain bij BSH. “We werken al sinds 2015 met ze samen en zijn gezamenlijk met Lean & Green aan de slag gegaan. Inmiddels hebben we onze derde star te pakken en willen we graag een volgende stap zetten.”
Brede aanpak noodzakelijk
“Onder begeleiding van Districon hebben we als groep onze kennis en doelstellingen op het gebied van logistieke efficiëntie en uitstootreductie gedeeld”, licht Kasper Westerveld, supply chain analist bij BSH, toe. “Dat is een mooie ontwikkeling, want als verlader kunnen we nooit alleen een vierde Lean & Green star te behalen: daarvoor zijn we afhankelijk van onze logistiek dienstverlener. En van de andere verladers.”
“Het is inderdaad belangrijk emissiereductie branchebreed aan te pakken”, stelt ook Theo Bressers, hoofd logistiek bij Miele Nederland. “Een vervoerder kan dat niet alleen. Als een of twee van zijn verladers niet meewerken, dan vallen alle goede bedoelingen als een kaartenhuis ineen.”
Marcel beaamt: “Vonk is er wel iets bij gebaat als BSH het beter doet, maar stel dat de andere opdrachtgevers dit niet doen of andersom, dan is het resultaat voor hen minder.”
Reductiemaatregelen
“We hebben gezamenlijk nagedacht over initiatieven of maatregelen die zouden kunnen leiden tot een hogere beladingsgraad en verdere CO2-reductie”, vertelt Marcel. “Denk bijvoorbeeld aan het bundelen van goederenstromen voor retailklanten of het elektrificeren van het wagenpark. Ook het verminderen van het aantal afleverdagen bij klanten heeft een positief effect op het uitgaande volume en de CO2-uitstoot. Daarnaast gaan we gezamenlijk kijken hoe we alternatieve brandstoffen kunnen inzetten. Wij hebben bijvoorbeeld in samenspraak met Vonk en een klant HVO100 [100% Hydrotreated Vegetable Oil: een brandstof van afgewerkte plantaardige oliën en restafval – red.] ingezet, waardoor we op dat traject minimaal 90% CO2-uitstoot reduceerden. We kijken nu of we dat breder kunnen doen.
Ook de forecasting van de verladers blijkt van belang. Hoe beter onze forecasting is, hoe beter Vonk de capaciteit kan plannen. Zo hebben we op allerlei vlakken gezamenlijk gekeken hoe we verspilling voorkomen.”
Data-analyse
Theo: “Om gefundeerde beslissingen te kunnen nemen, moet je eerst inzicht hebben in de efficiency en de daaraan gerelateerde uitstoot. Vonk maakt daarbij gebruik van de CO2-calculatietool BigMile. Wij zijn die tool tijdens dit project ook gaan gebruiken en de cijfers die daaruit rolden zorgden ook bij mij voor een stukje bewustwording. We zijn nu aan het kijken of we als verladers een gezamenlijke licentie kunnen krijgen, omdat BigMile heel duidelijk laat zien waar de pieken zitten. Als je een scherpe analyse kan maken, kan je daarover in gesprek met klanten. Daarbij is het belangrijk om intern de balans met sales te vinden, zodat processen worden geoptimaliseerd zonder te veel concessies te doen aan de klantgerichtheid van onze dienstverlening. Als opdrachtgever spelen wij een belangrijke rol in die balans tussen CO2-reductie en commercie.”
Onderbouwd het gesprek aangaan
“Wij maken al sinds 2021 gebruik van de tool BigMile en maken maandelijks de CO2-uitstoot inzichtelijk voor ons klantportfolio,” vertelt Marcel, “en uitstoot is ook een onderwerp in onze commerciële jaargesprekken met onze key accounts. Zo willen we de bewustwording vergroten en onderbouwt het gesprek aangaan. Is het echt noodzakelijk dat we dagelijks aanleveren? Of kunnen we misschien in andere tijdsloten aanleveren? Zo proberen we samen met onze logistieke partner én de klant de efficiency te vergroten.”
Samenwerking
Vonk en de betrokken verladers hebben afgesproken ook in de toekomst samen te komen en te zoeken naar mogelijkheden om de logistieke efficiëntie te verbeteren en uitstoot te reduceren. Theo: “Dit voorkomt dat iedereen zelf het wiel moet uitvinden. Er zijn zaken waar de hele branche tegenaan loopt. Het is fijn als je die kan bespreken, samen hulpmiddelen kan ontwikkelen en van elkaar kan leren.”
Meer weten?
Wil je meer weten over de projecten logistieke efficiëntie van de Topsector Logistiek? Neem dan contact op met Chris Beezemer, via Chris.Beezemer@TopsectorLogistiek.nl.