Wanneer levert retourlogistiek meer op dan het kost? Dat is het uitgangspunt achter het rekenmodel dat is ontwikkeld in het Dinalog R&D-project Value Creation by Closing the Loop. Dankzij een geavanceerd algoritme is het mogelijk om snel inzicht te krijgen in de balans tussen de logistieke kosten en de waarde die uit de verwerking van een retour kan worden gehaald.
Het model is een praktische toepassing waarmee logistiek dienstverleners, verladers en ‘brand owners’ op het gebied van retourlogistiek aanzienlijk kosten kunnen besparen. “Het op component- en productniveau hergebruiken en opnieuw in de markt zetten, wordt nog veel te weinig gedaan. We laten heel veel liggen”, aldus Erwin van der Laan van Erasmus Universiteit, projectleider van het Dinalog project. “In dit model wordt vanuit verschillende invalshoeken gekeken naar retouren en waardecreatie en hoe je de klant hierbij kunt betrekken. En het werkt. Bedrijven als Spring Global Mail en Logitech zijn serieus aan het bekijken hoe ze het model in hun businessstrategie kunnen integreren”.
Uit het onderzoek is gebleken, dat producten retourneren zonder onderliggend plan, niets oplevert. Essentieel is om vooraf te bepalen welke retourwaarde een product in potentie heeft. In het project is een onderscheid gemaakt tussen de waarde van het product, de component of grondstof, de klantwaarde, de informatieve waarde en de waarde die het heeft op het gebied van milieu en compliance. Maar ook de product life cycle-dynamiek speelt een grote rol in het bepalen van de juiste retour(logistieke) waarde van een product en wat er gebeurt met een specifieke retour. Al deze factoren zijn meegenomen in de ontwikkeling van het rekenmodel.