Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Regeldruk in logistiek te zwaar

Aanmelden voor

Regeldruk in logistiek te zwaar

Regeldruk in logistiek te zwaar

06 december 2013

Leestijd ± 2 minuten

De logistieke sector in Nederland lijdt onder een onnodig zware regeldruk. Drie hoofdknelpunten moeten met prioriteit worden aangepakt. Dat is de belangrijkste conclusie van het advies dat Actal op 26 november presenteerde aan minister Schultz van Haegen.

De drie hoofdknelpunten veroorzaken samen de grootste regeldruk. Het gaat ten eerste om wet- en regelgeving rondom vervoersmodaliteiten. De huidige regels zijn gericht op één specifieke modaliteit, terwijl de sector gebaat is bij synchromodaliteit. De regels zouden juist de te vervoeren lading moeten volgen en niet het vervoermiddel.

Ten tweede is er sprake van onvoldoende kwaliteit in het toezicht. Logistiek ondernemers geven aan dat het toezicht te versnipperd is. Zo zijn er verschillende toezichthouders voor het gebouw, de werkomstandigheden, de administratieve processen, de lading en het vervoermiddel. Ook hier geldt dat het beter zou zijn als het toezicht zich aanpast aan de logistieke keten, in plaats van vast te houden aan de versnipperde eigen taken en bevoegdheden.

Tot slot is de complexiteit van sectorspecifieke regelgeving toegenomen. En dat in zo’n mate, dat ondernemers de regels niet eens kunnen begrijpen, waardoor ze ook niet nageleefd kunnen worden. Een veelgenoemd voorbeeld hierbij is de Douanewet, die niet meer van deze tijd is. Daarom staat de Douane weliswaar uitzonderingen toe, maar die vereisen weer tal van ontheffingen of vergunningen.

Actal adviseert om te komen tot één juridisch bestel dat het logistieke netwerk centraal plaatst. Daarbij moeten in elk geval de wetgevende kaders voor wegvervoer, binnenvaart en spoorvervoer worden geharmoniseerd. Ook dient er één digitaal vervoersdocument te komen voor alle vervoersmodaliteiten. Daarnaast moeten de juridische belemmeringen worden geschrapt die nu nog internationale samenwerking tussen toezichthouders in de weg staan. Het systeemtoezicht op de logistieke sector moet eenduidig worden georganiseerd en de inspecties moeten op rustige momenten plaatsvinden. Tot slot dient de douanewetgeving te worden aangepast.

Actal adviseert het kabinet om samen met het Topteam Logistiek een sectorbreed actieplan te maken waarin zij de aanbevelingen oppakken. Want deze knelpunten kunnen alleen worden opgelost met een fundamentele herziening van de regelgeving.

Het volledige advies is te lezen op de website van Actal.