Een directe gekoelde treinverbinding voor versproducten. Dat is CoolRail, dat sinds 6 mei 2019 actief is. CoolRail is een initiatief van Euro Pool System, de aanbieder van logistieke services en herbruikbare verpakkingen voor de versketen. Euro Pool System werkte dit concept uit samen met partijen uit de retail, logistiek en groente- en fruitbranche, om duurzame transport in de hand te werken. CoolRail vervoert op dit moment driemaal per week versproducten tussen Valencia en Rotterdam.
Wegtransport is even snel, maar CoolRail is een duurzamer alternatief.
Zo levert de nieuwe treinverbinding een CO2-besparing op van maar liefst 70% tot 90%. Door het vervoer per trein wordt het aantal vrachtwagentransporten jaarlijks namelijk met 12.096 verminderd en worden er 22 miljoen wegkilometers bespaard. Daardoor wordt jaarlijks circa 15.000 ton CO2 minder uitgestoten, dat is gelijk aan de jaaropbrengst van bijna 6 grote windturbines. Vanaf 6 mei gaan er -3 keer per week- 42 containers per trein heen en terug, 48 weken per jaar. ‘Na uitvoerige voorbereidingen en de eerste pilot zetten we nu de grote stap om de carbon footprint van het transport van versproducten drastisch te verlagen’, aldus Gerjo Scheringa, CEO van Euro Pool Group.
Verduurzamen van de keten
Een belangrijke drijfveer van de betrokken partijen is het verduurzamen van het vervoer tussen Spanje en Nederland. Spanje is voor Noordwest-Europa de grootste handelspartner voor de import van verse groenten en fruit zoals sla, tomaten, komkommers en sinaasappels. Een voorbeeld van een betrokken partij, die vanaf het begin van de ontwikkeling van CoolRail betrokken is, is Bakker Barendrecht. Volgens hen past het initiatief perfect bij het streven om het hele proces in de versketen te verduurzamen. Euro Pool System werkt hiervoor al samen met de volgende partners: Shuttlewise, Bakker Barendrecht/Albert Heijn, Visbeen, Kloosterboer, DailyFresh, EasyFresh, Primaflor, Bollo, Agroiris, Fruveg, TobSine, Pozo Sur en Samskip.
Nieuwe treinverbindingen
Het traject naar Valencia is de start van een netwerk. Het doel is om door te groeien en CoolRail treinverbindingen in te zetten naar Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk.