Starre afspraken over tijdsloten leiden in de praktijk tot inefficiëntie en dus tot verlies, stelde programmamanager Guido de Wit van Topsector Logistiek in een eerder artikel. “We zien twee uitersten. Aan de ene kant zijn er geen afspraken over laad- en lostijden of hooguit over een dag of dagdeel. Dat zorgt voor grote pieken en dalen in de drukte. Pieken leiden tot wachttijden voor transporteurs, dalen zorgen inefficiënt gebruik van de capaciteit van het warehouse. Het andere uiterste is een combinatie van heel strakke afspraken en te laat komen bestraffen met boetes of ‘achteraan aansluiten’. Beide opties leiden tot capaciteitsverlies bij toch al schaars personeel. Hierdoor zijn de totale kosten en footprint hoger dan nodig. Het is een open deur, maar de ideale situatie ligt in het midden: strakke afspraken over laad- en lostijden, met de flexibiliteit operationele verstoringen op te vangen. De grote vraag is echter: hoe realiseer je dat?”
Oplossingen om sector flexibeler te maken
Om daar achter te komen organiseerde de Topsector Logistiek drie workshops, waaraan tien logistieke dienstverleners deelnamen. Onder begeleiding van ontwerpbureau Muzus dachten zij na over concepten om flexibeler slot management te ontwikkelen, met de insteek deze op korte termijn in de praktijk te testen en ter inspiratie te delen met de markt.
Wat tijdens de bijeenkomsten opviel is dat alle partijen zich realiseren dat ze elkaar nodig hebben. Er heerst het gevoel dat er een win-win te behalen is. De noodzakelijke oplossingen zullen dus de sector als geheel flexibeler en efficiënter moeten maken.
Randvoorwaarden dynamisch slot management
De deelnemers benoemden drie randvoorwaarden die noodzakelijk zijn om gezamenlijk tot dynamische slottijden te komen. Allereerst: inzicht in de business cases van beide kanten. Hiervoor moeten zuivere indicatoren worden vastgesteld, zodat de prestaties van warehouses en transporteurs objectief kunnen worden gemeten. Ten tweede: er moeten heldere spelregels worden gemaakt rondom laad- en lostijden. Vanaf wanneer kan je een slot boeken? Tot wanneer kan je die wijzigen? Wat als je te laat bent? En ten slotte: er is schaalbare ICT nodig, die koppelingen tussen veel verschillende TMS- en WMS-systemen mogelijk maakt. Zo kunnen bedrijven duidelijk en transparant met elkaar kunnen communiceren. Daarbij gaat het niet alleen over communicatie over het moment van aankomen, laden en lossen, maar juist ook over de communicatie tijdens het hele logistieke proces. Op deze manier draagt dynamisch slot management bij aan betere benutting van capaciteit en dus aan minder kosten en een lagere footprint.
Dynamisch slot management anno 2024
Op basis van de opgehaalde behoeften van warehouses en vervoerders creëerde Muzus in co-creatie een audioverhaal waarin een toekomstbeeld van dynamisch slot management wordt geschetst. Het geeft een mooi inkijkje in de mogelijke oplossingen die er toe leiden dat transporteurs en warehouses op een optimale manier kunnen samenwerken.
Vervolg: ervaringen uit de praktijk
Nu deze kennis is vergaard, is het tijd voor een volgende stap. Topsector Logistieke gaat best practices ophalen uit de dagelijkse praktijk om gestructureerd te achterhalen wat een best practice een best practice maakt. Daarbij willen we antwoord krijgen op vragen als: hoe wordt de prestatie gemeten? Uit welke systemen komt de informatie? Welke afspraken worden er altijd gemaakt? Wat werkt wel/niet? Hoe wordt informatie uitgewisseld tussen warehouse en transporteur? Welk voordeel biedt dit?
NewCold, dat ook deelnam aan de drie workshops, is een van de eerste partijen waar we mee aan de slag aan. Binnenkort lees je hun ervaringen en verhaal.
Best practices gezocht!
Heeft jouw organisatie slot management fantastisch op orde? Of kom je als transporteur bij een organisatie waar het slot management goed werkt? Dan komen we graag met je in contact. We willen graag van je leren en kunnen de ervaring van andere best practices met je delen. Wil je meer weten over flexibel slot management of heb je interesse met jouw bedrijf als best practice mee te werken aan dit project? Neem dan contact op met Chris Beezemer, via chris.beezemer@topsectorlogistiek.nl.