Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Logistieke Stadskrant: Rubriek ”Even voorstellen” – Deel 2

Aanmelden voor

Logistieke Stadskrant: Rubriek ”Even voorstellen” – Deel 2

Logistieke Stadskrant: Rubriek ”Even voorstellen” – Deel 2

In de vaste rubriek ''Even voorstellen'' van de logistieke stadskrant, stellen leden van de stuurgroep Steden zich persoonlijk aan u voor en delen zij hun visie op stadslogistiek in de toekomst.

Leestijd ± 2 minuten

Stuurgroep Steden

Alicja van Ewijk

(Projectmanager Duurzaamheid & Logistiek bij Thuiswinkel.org)

Mijn naam is Alicja van Ewijk en ik ben werkzaam als projectmanager Duurzaamheid & Logistiek bij Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels.

Toekomst van stadslogistiek 

Key voor verduurzaming is naar mijns inziens samenwerking. Binnen een sector met de keten, maar ook tussen verschillende sectoren. Belangrijk is om elkaar te vinden, want samen sta je sterk(er). 

In mijn ideale logistieke wereld zijn er ‘white-label’ pakketpunten, worden pakketten enkel nog zero-emissie geleverd in de last-mile en worden consumenten gestimuleerd om de voor hen meest duurzame bezorgoptie te kiezen. Daarnaast zijn circulaire verpakkingen de standaard, benutten we succesvol het gebruik van stadshubs en hebben we de footprint tot een minimum verlaagd.

Gamechanger in de transitie
Innovatie en nieuwe businessmodellen die inspireren om het als bedrijf en consument anders te doen. Daarnaast geloof ik heilig in samenwerking, durf buiten je comfortzone te treden en bundel de krachten.


Stuurgroep Steden

Laurens de Vrijer

(Hoofd afdeling Werkgever- en Ondernemerschap binnen Techniek Nederland)

Ik ben Laurens de Vrijer, hoofd afdeling Werkgever- en Ondernemerschap binnen Techniek Nederland, de branchevereniging voor de installatietechniek en elektrotechnische detailhandel.

Wij vertegenwoordigen 6.000 leden en dit gaat alleen in de installatiebranche al om 150.000 werkenden en 26 miljard euro omzet. In onze branche rijden vooral veel bestelbussen die ingezet worden om installaties te plaatsen en onderhouden. Het gaat dus verder dan alleen bouwlogistiek, het gaat veelal ook over servicelogistiek. Daarnaast is bereikbaarheid belangrijk van de binnensteden voor onze retailleden.

Toekomst van stadslogistiek
In onze sector zie ik een omslag van dieselbussen naar alternatieve vormen van binnenstedelijk vervoer, zoals cargobikes en LEV’s. Dit vergt een andere denkwijze en moeten de logistieke processen anders inrichten. Vanuit de installatietechniek vraagt dit om een vernieuwde gezamenlijke werkwijze met technische groothandels en de opdrachtgevers.

“Onze leden verdienen hun brood met de verduurzaming van Nederland. Dan kan je toch niet meer aan komen rijden met je dieselbus?”

Stuurgroep Steden

Hans Quak

(Lector Smart City Logistics bij Breda University of Applied Sciences en senior scientist bij TNO op het gebied van stedelijke en duurzame logistiek)

Ik ben Hans Quak, lector Smart City Logistics bij BUas (Breda University of Applied Sciences) en senior scientist bij TNO op het gebied van stedelijke en duurzame logistiek.

Toekomst van stadslogistiek? 
In de toekomst van stadslogistiek zie ik dat logistiek (zonder uitstoot) minder zichtbaar is in de stad en veel beter geïntegreerd in de groene en autoluwe stedelijke omgeving.

Gamechanger in de transitie?
Beschikbare ruimte voor logistiek in de stad en in de wijk zie ik als grote gamechanger in de transisitie. Welk deel van de toch al beperkte ruimte is straks zichtbaar beschikbaar voor logistiek?

Hetzelfde doen als vroeger maar dan met elektrische voertuigen is geen duurzame stadslogistiek: want zo komen we niet aan minder voertuigbewegingen en minder overlast…