KLM Cargo heeft een project opgezet om de Europese aanvoerketens, die vracht van klanten naar Schiphol brengt om vervolgens internationaal vervoerd te worden, significant efficiënter en sneller te maken. Dit project past in de doelstelling van het ‘Mainport Program Schiphol 2020’ om van Schiphol de slimste vrachtluchthaven ter wereld te maken en wordt ondersteund door de actielijn NLIP van de Topsector Logistiek. Vandaag start een pilot met de eerste aanpassingen in de aanvoerketen vanuit Frankfurt.
In periodes van steeds enkele weken worden stelselmatig verbeteringen doorgev
oerd met als doel om in april 2017 het ideale ontwerp gerealiseerd te hebben. Daarna wordt dit ontwerp op andere Europese stations toegepast.
KLM Cargo neemt bij deze pilot deel in een consortium waarbij alle betrokkenen uit de aanvoerketen zijn vertegenwoordigd. Partners van KLM Cargo zijn: Schiphol Cargo, Jan de Rijk Logistics, Cargonaut, Swissport, Kuehne+Nagel en Douane Belastingdienst.
In de ochtend van 28 september arriveerden de eerste vrachtwagens met lading vanuit Frankfurt die op een nieuwe manier zijn gepland. Er wordt nu onderscheid gemaakt tussen lading met een korte connectietijd en lading die minder haast heeft.
De introductie van deze nieuwe dienstregeling is ook een eerste stap in het inrichten van een Cloud platform dat hergebruik van data tussen de samenwerkende partijen mogelijk maakt. Dit betekent dat eenmaal aangeleverde data ‘realtime’ door andere ketenpartijen hergebruikt, aangevuld, of indien nodig gewijzigd kan worden. Tevens worden de gegevens vanaf het begin automatisch gecontroleerd tegen de geldende douane- en veiligheid voorschriften. Niet alleen uitwisseling van administratieve data wordt mogelijk, maar ook statusinformatie van de zending.
Marcel de Nooijer, directeur KLM Cargo: “Voor KLM Cargo is dit een belangrijke aanpassing waardoor het overslagproces op Schiphol verder geoptimaliseerd kan worden. Maar het belangrijkste is dat KLM Cargo de kwaliteit van haar dienstverlening aan klanten hiermee kan verbeteren. Door de doorlooptijd van zendingen uit Europa korter en de gehele keten transparanter en eenvoudiger te maken, kan KLM Cargo haar klanten een grote mate van voorspelbaarheid van aflevering bieden.”
Jonas van Stekelenburg, directeur Schiphol Cargo: “Dit project gaat over elkaars data gebruiken. Zo’n samenwerking is voor alle partijen lastig. Je moet over je eigen muur kijken en hard werken om zaken voor elkaar te krijgen. Mooi dat KLM en haar partners elkaar juist hierin vinden. Dit optimalisatie project van de aanvoerketen levert besparingen op én het levert meer business op. Met dit project gaan we alle vrachtbusiness op Schiphol helpen, de KLM bevindingen staan immers open voor iedereen.”
Michiel Haarman, programmamanager NLIP van Topsector Logistiek: “Het project laat zien welke kwaliteitsverbeteringen en proces-innovaties te realiseren zijn als data van logistieke partners op een efficiënte manier gedeeld worden. Mooi om te zien dat dit door het NLIP ondersteunde project al zo snel tastbaar resultaat oplevert. De uitdaging de komende maanden is om de beschikbare data te blijven gebruiken en om de processen verder te optimaliseren”.