De coronacrisis noopt bedrijven om hun supply chain stevig onder de loep te nemen. Hierbij zijn er uitdagingen op het gebied van risicomanagement, nieuwe markten die worden verkend en kosten die moeten worden gereduceerd. Samenwerking kan hiervoor een oplossing zijn.
Verstoringen in de supply chain, verminderde afname van goederen of de toegenomen (inter)nationale transportkosten. De coronacrisis heeft een ongekende disruptieve werking gehad op de logistieke sector. Maar wat zijn de gevolgen van deze crisis voor de samenwerking in de keten? Is het ieder voor zich? Of blijven de partnerships overeind? Nanne Schriek, projectmanager van evofenedex deelt zijn indrukken nu de eerste rook optrekt uit de puinhopen.
500.000 mondkapjes
De meerwaarde van ketensamenwerking voor de dagelijkse operatie heeft Schriek helder voor ogen: “ Aan het begin van de crisis was de ketensamenwerking cruciaal voor Albert Heijn die met zijn leveranciers en logistiek dienstverleners de bevoorrading van de supermarketen op peil moest zien te houden. Maar nu zie je bijvoorbeeld een onverwachte samenwerking ontstaan tussen Coolblue, KLM en Flexport die een luchtbrug opstarten om Nederland per week van 500.000 mondkapjes te voorzien. De meerwaarde van (keten)samenwerking in deze rare tijden komt duidelijk naar voren”. De noodzaak om te denken aan die ander komt bovendien al sterk tot uiting door de campagneslogan waarbij we alleen samen het coronavirus onder controle zullen krijgen.
Cashflow
De coronacrisis heeft veel effect op de supply en demand van bedrijven en de cashflow van bedrijven. “Dagelijks heb ik contact met leden die getroffen zijn door de crisis. Bij het ene lid is de supply chain verstoord door de enorm toegenomen vraag en alle operationele uitdagingen vandien, terwijl bij het andere lid die vraag tijdelijk volledig is weggevallen. De gevolgen die dit heeft voor de liquiditeit voor de getroffen bedrijven is niet mals. Waardoor er scherp op kosten moet worden gelet en creatief gedacht wordt om oplossingen te verzinnen, zo bleek het tijdelijk uitruilen van logistiek personeel in een aantal gevallen een oplossing te bieden.”
Schriek is projectleider van het Composeproject. Hierbij wordt in samenwerking met de Tilburg University onderzoek verricht naar strategische verladerssamenwerking. Hieruit is onder andere een digitale matchingstool ontwikkeld die de mogelijkheid biedt om magazijnruimte of transport te delen tussen bedrijven onderling. Met Compose worden bedrijven in staat gesteld om duurzamer, innovatiever en goedkoper te werken.
KPI
Schriek constateert dat de samenwerking in de keten eigenlijk alleen maar intensiever zal moeten worden om alle problemen het hoofd te bieden. “Vrijwel elke supply chain manager heeft als uitdaging in zijn KPI’s staan om de kosten van transport en opslag onder controle te houden, maar bovendien de logistiek draaiende te houden. Door de gekrompen of juist sterk toegenomen volumes nemen de kosten van het vervoer toe. Door samen te werken met andere bedrijven met behulp van Compose kunnen verladers dezelfde hoeveelheid goederen verplaatsen met minder vrachtwagens. Door bijvoorbeeld retourtransporten op elkaar af te stemmen. Of zelfs treinen en schepen. Zo kan Compose helpen met het realiseren van die KPI’s. Maar bovenal: de supply chain van jouw bedrijf wordt er simpelweg beter van. ”
Schriek besluit: “Hoogleraar supply chain management Jack van der Veen zei het al onlangs in een podcast, het gaat er om om samen uit de crisis te komen. En daar ben ik het volkomen mee eens.