Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

iBarge-app versnelt informatie-uitwisseling in de logistieke keten

Aanmelden voor

iBarge-app versnelt informatie-uitwisseling in de logistieke keten

iBarge-app versnelt informatie-uitwisseling in de logistieke keten

11 december 2020

Leestijd ± 3 minuten

Donderdag 10 december jl. lanceerde Aspect ICT de iBarge-app, die informatie over transporten zo snel en actueel mogelijk beschikbaar maakt. Door deze data te ontsluiten kunnen opdrachtgevers en verladers daarop sturen en slimmere planningen doorvoeren. Dit initiatief helpt alle aangesloten partijen in de  droge bulk binnenvaart en de logistieke keten om samen een digitaliseringsslag te maken.

De iBarge-app zorgt ervoor dat schippers 24/7 de status van reizen kunnen doorgeven en gegevens direct online kunnen delen met hun opdrachtgever. Hiermee wordt voor de partijen inzichtelijk wat de actuele status van een transport is, bovendien zorgt het voor een efficiënte afhandeling van het administratieve proces.

Standaard in binnenvaart

Innovatie vormt een belangrijk thema om duurzaamheid binnen de sector te realiseren. Dat vraagt om een gedegen informatie-uitwisseling en daarbij is het de uitdaging om de betrokken partijen dezelfde taal te laten spreken. De iBarge-app kan met verschillende planningsystemen worden gekoppeld, waardoor er een standaard in de binnenvaart ontstaat. Dat zorgt tevens voor een continue doorontwikkeling van de applicatie, wat een belangrijk voordeel is.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is blij met het initiatief: “Samen met de binnenvaartsector, regio’s en marktpartijen zetten we steeds grotere stappen op het gebied van digitalisering. Door meer data uit te wisselen, verloopt bulktransport via de binnenvaart een stuk gestroomlijnder. Opdrachtgevers weten nauwkeuriger wanneer hun transport binnenkomt en schippers zijn minder tijd kwijt aan het papierwerk.”

De schipper kan met de mobiele telefoon in de hand alle documenten scannen en uploaden in het dossier. Berend Lensen, manager inland shipping bij Peterson, reageert enthousiast op de app: “De administratieve afwikkeling is enorm verbeterd en de communicatie tussen schipper, ons bedrijf en opdrachtgever verloopt soepeler. Met de iBarge-app kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en houden wij maximaal grip op onze transporten, waarbij we niet slechts de innovatie volgen, maar er zelf actief aan bijdragen. Daar ligt voor ons een grote meerwaarde.”

Kees van der Stelt van Aspect ICT voegt toe: “Met de iBarge-app worden goede stappen gezet op het vlak van standaardisatie. Het is natuurlijk geweldig dat een schipper via één kanaal kan communiceren met meerdere bevrachters. Dat helpt niet alleen de schippers om hun processen efficiënter in te richten, maar zorgt er ook voor dat bevrachters hun productiviteit kunnen verhogen. Er lopen op dit moment gesprekken met meerdere bevrachters voor de implementatie van de app en de integratie daarvan met in planningssysteem. Zo kunnen zij informatie direct vanuit hun eigen systeem uitwisselen met gebruikers van de applicatie.”

Inzicht in status transporten

De iBarge-app stelt schippers in staat om de status van transporten digitaal door te geven, zodat bevrachters updates ontvangen over de voortgang. Deze verbetering van de informatievoorziening verhoogt de transparantie binnen de keten. Femke Brenninkmeijer, CEO bij NPRC, legt uit: “Als organisatie hebben we de app uitvoerig getest en gebruikt. De conclusie is éénduidig: met iBarge kunnen we de data die leden via de app doorgeven inzetten om het transport beter af te stemmen in de keten. We zien niet alleen voordelen inde administratie en afrekeningen, maar ook in het beter informeren van de partners. Bijvoorbeeld door de aankomsttijd die de leden invoeren in iBarge direct digitaal door te geven aan klanten. Dit biedt een eerste stap naar een toekomst waarin laad- en loslocaties informatie over hun planning met de schipper kunnen delen. Zo wordt de keten weer een stuk slimmer.”