Waarom de LPI?
De traditionele beladingsgraad vertelt niet het hele verhaal. De LPI houdt wél rekening met volume, gewicht, materieel en planning. Zo ontdekten Cornelissen en Van der Wal dat ruimere tijdvensters en betere orderdoorlooptijden hun LPI met wel 20% verhoogden – wat direct leidde tot lagere kosten en minder CO₂-uitstoot.
Hoe Cornelissen en Van der Wal hun laadefficiëntie verhoogden met de Load Performance Indicator
Transportbedrijven Cornelissen en Van der Wal analyseerden negen miljoen kilometers van 250+ vrachtwagens met de Load Performance Indicator. Het onderzoek identificeerde vijf factoren die laadefficiëntie beïnvloeden: tijdvensters, orderdoorlooptijd, ordergrootte, regelmatigheid en actiegedreven stops. Verruiming van tijdvensters met zes uur verhoogde hun LPI met 20%, terwijl regelmatige orders tot 15% lagere efficiency leidden. Deze inzichten bieden concrete handvatten voor commerciële gesprekken en zorgen voor vollere voertuigen en lagere CO2-uitstoot. Lees hier het hele artikel.
Voor wie?
- Met name verladers en vervoerders
- Maar ook voor andere partijen die waarde kunnen toevoegen om de LPI te verhogen
Programma
14:00 – Welkom
14:15 – Hoe de LPI jouw ketensamenwerking transformeert
Walther Ploos van Amstel deelt hoe stuurinformatie en de LPI leiden tot slimmere planning en minder lege ritten.
14:45 – Wat gebeurt er in de praktijk?
Henk van der Wal laat zien hoe zijn bedrijf de LPI inzette om tijdvensters, ordergrootte en samenwerking met opdrachtgevers te optimaliseren.
15:30 – Succescase: toepassing van de LPI door Cornelissen
Mark van der Drift, directeur van Cornelissen Groep, deelt hoe zijn organisatie de LPI succesvol heeft toegepast om laadcapaciteit optimaal te benutten.
16:30 – Borrel
Spar met collega’s, experts en andere belanghebbenden.
Meld je nú aan!
Er is plek voor maximaal 60 deelnemers. Reserveer daarom snel jouw plek!
Tot ziens op 2 juli!