Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

ELaadNL: wat betekenen elektrische trucks in stadslogistiek voor netbeheerders?

Aanmelden voor

ELaadNL: wat betekenen elektrische trucks in stadslogistiek voor netbeheerders?

ELaadNL: wat betekenen elektrische trucks in stadslogistiek voor netbeheerders?

15 november 2019

Leestijd ± 2 minuten

ElaadNL heeft de afgelopen periode namens de elektriciteitsnetbeheerders onderzoek gedaan naar de opkomst van elektrische trucks in stadslogistiek. Daarbij heeft ElaadNL specifiek gekeken naar zaken die voor de netbeheerders van belang zijn, zoals groeiscenario’s, verwachte laadlocaties, laadvermogens en laadprofielen. Het rapport geeft een indicatie van wat de extra elektriciteitsvraag en vermogensvraag van elektrische stadslogistiek zal zijn. 

TCO ontwikkeling
Er rijden nog weinig elektrische trucks in de stad rond. Daarom zullen aanbieders van voertuigen de komende jaren verder gaan met maatwerkoplossingen om de mogelijkheden te verkennen en ervaring op te doen. Tegelijkertijd zijn gemeenten druk bezig met het implementeren van zero emissie zones en dalen de batterijprijzen. ElaadNL stelt dat deze ontwikkelingen er rond 2023 voor zullen zorgen dat de grootschalige implementatie vorm zal krijgen. Doordat de sector sterk gedreven is door de TCO zal zodra de TCO in het voordeel van elektrisch uitvalt, de adoptie van elektrische trucks volgens de ING Bank vanaf 2028 hard gaan. Dat er de komende jaren nog weinig ontwikkelingen zijn, is dan ook geen indicatie dat er geen voorbereidingen getroffen hoeven worden door netbeheerders en andere belanghebbenden.

Waar en hoe laden?
In het rapport van ElaadNL is de groei van zero emissie voertuigen verspreid over Nederland. De groei van het aantal voertuigen zal echter sneller gaan in gebieden met strengere milieuzones of zero emissie zones. Wanneer in de loop van 2020 de ambities en plannen van steden voor milieu en zero emissiezones per stad bekend worden, kan er een gedetailleerder beeld van de impact per regio gemaakt worden. Op basis hiervan kunnen netbeheerders per gebied een duidelijkere prioritering maken.

De meeste vervoerders en verladers zijn goed in staat zelf de laadinfrastructuur op eigen terrein te regelen. Partijen die behoefte hebben aan openbare of gedeelde laders in de regio merken dat hier nog sprake is van een kip ei discussie. Dit speelt met name bij de zwaardere trucks. Lichtere trucks kunnen eventueel gebruik maken van snelladers voor personenauto’s. Grote bakwagens of trekkers met oplegger kunnen hier door hun formaat niet goed terecht maar hebben ook een aantal publieke snelladers nodig. Lokale overheden en bedrijven kunnen deze situatie verder helpen door hier tijdig afspraken over te maken.

Voor het laden aan docks, met name voor grote trekker opleggercombinaties zoals die worden ingezet voor supermarkten, is het van belang dat er een gestandaardiseerde laadoplossing ontwikkeld wordt. Dit is nodig om te kunnen laden zonder extra wachttijd.

Vermogensvraag
Het rapport van ElaadNL geeft een indicatie van wat de extra elektriciteitsvraag en vermogensvraag van elektrische stadslogistiek zal zijn. Er is nog niet bekend in hoeverre deze extra vermogensvraag binnen de huidige netaansluitingen van de distributiecentra en standplaatsen van de voertuigen past. Hiervoor is vervolgonderzoek nodig. De uitkomsten hiervan kunnen helpen bij het invullen en interpreteren van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.