De belading van vrachtwagen was onlangs weer onderwerp van gesprek door een artikel in de Telegraaf. Helft trucks op weg zonder lading: ’Geen vis meenemen in vrachtwagen voor medicijnen’ | Financieel | Telegraaf.nl. De algemene observaties uit te media worden door de Topsector Logistiek wel herkend: kleinere opdrachtgroottes, strakkere planningen en steeds kortere levertijden werken negatief uit, daar maken transportbedrijven zich zorgen over. De vrachtwagenheffing gaat volgens hen de druk verhogen om meer lading te combineren en terugritten te vullen met lading. Dat kan een transportbedrijf echter niet in zijn eentje oplossen, dat vraagt meer van alle betrokken partijen inclusief de opdrachtgevers en de concullega-bedrijven.
Wat de Topsector Logistiek ook ziet is dat de term “beladingsgraad” een ouderwets begrip is, passend bij de tijd dat er vooral veel bulkgoederen vervoerd werden in simpele ketens: van A naar B en terug. De notie dat vrachtvervoer gemiddeld 50 % beladen is komt uit die tijd: vol heen, en leeg terug geeft gemiddeld 50 %. De huidige logistiek is veel diverser, met complexe supply chains, met veel meer distributie-ritten langs meerdere adressen. Dan werkt de definitie niet meer, worden de cijfers discutabel en hebben transporteurs minder sterke feiten in handen om het gesprek aan te gaan met de opdrachtgevers.
De Topsector ontwikkelt nieuwe indicatoren die passen bij de huidige tijd: een 4-tal netwerk performance indicatoren die in de operatie automatisch gemeten kunnen worden. Die geven veel beter inzicht aan de transporteur(s) en aan de opdrachtgever(s) over het resultaat: de effectieve inzet van materiaal, mensen en energie, met minimale uitstoot. En vooral: waar zitten de kansen op verbetering, heel concreet in hun situatie. Daar gaat het tenslotte om. Dat kan een interne verbetering zijn, maar vaak ook een externe factor. Dan helpt het om feiten in handen te hebben waarmee je dat kunt hard maken. Die indicatoren worden samen met de sector en in de praktijk getest.
Een van die indicatoren is de Load Performance Indicator, de LPI. Deze moderne indicator geeft een beter beeld van de belading van een voertuig gedurende de hele rit. Alle details van de Load Performance Indicator zijn te vinden in deze application note: 20240815_TSL-Application-note-LPI-NL.pdf (carbonfootprinting.org)
Meer weten over de Load Performance Indicator of de LPI? Of meewerken aan de validatie van deze nieuwe indicator? Neem dan contact op met topsectorlogistiek. wil je meer weten over het bereiken van Logistieke Efficiënte? Neem dan contact op met Guido de Wit via info@topsectorlogistiek.nl.