Pionier in zero-emissie transport BREYTNER uit Rotterdam haalt de eerste Tesla Semi elektrische vrachtwagen naar Nederland. Op het jaarcongres van Transport en Logistiek Nederland zaterdag 25 november maakte Arthur van Dijk, voorzitter van brancheorganisatie TLN dit namens BREYTNER dit bekend. Jerome Guillen, VP bij Tesla was hierbij aanwezig om meer te vertellen over de specificaties van de nieuwe Tesla Semi. De komst van de Tesla Semi in Nederland en Europa zet volgens velen de standaard voor een optimaal duurzaam logistiek proces en een toekomstbestendige distributie.
Volgens het principe dat 100% CO2 reductie mogelijk is, verzorgt BREYTNER elektrisch transport door heel Nederland. Hiermee neemt BREYTNER vanuit de markt het voortouw in met name stadsdistributie. Voor veel steden is het waarborgen van een schone luchtkwaliteit een steeds belangrijker wordende prioriteit. Niet in de laatste plaats door de van overheidswegen bepaalde klimaatdoelstellingen. Door de samenwerking met Tesla zet BREYTNER als eerste een nieuwe stap vooruit in deze ontwikkelende behoeften. “We willen graag voorop lopen in elektrisch transport, en dus ook met deze Tesla”, aldus Marie-José Baartmans, directeur van BREYTNER.
Tesla Semi in Nederland
“Het klopt dat er nog veel niet bekend is over het voertuig zelf”, vervolgt Baartmans, “Tesla zegt ons dat de eerste truck in Amerika in 2019 op de weg komt en dat hij daarna naar Europa komt. Voor gebruik hier zal hij wel moeten worden aangepast en door de typegoedkeuring komen.” Volgens Baartmans komt dit goed dankzij de ervaring van Jerome Guillen van Tesla in de Europese truckindustrie. Bovendien geeft de overheid signalen open te staan voor experimentele trajecten, die een dergelijke introductie kunnen versnellen.
Baartmans verwacht dat er met de komst van de Tesla Semi, een nieuwe standaard wordt gezet in de markt van elektrisch transport. Qua vooruitstrevende techniek, maar ook als het gaat over de nodige aankoopinvestering, doet Tesla een disruptieve zet op de Europese markt. “Met de prijsstelling van de Tesla Semi maakt Tesla een punt naar andere fabrikanten. Hierdoor wordt de TCO voor elektrisch transport een stuk realistischer.” Baartmans wil met BREYTNER het voortouw blijven nemen in de innovaties rondom schone stadsdistributie. “Wij willen niet afwachten wat regelgeving ons voordraagt, maar vanuit onze eigen norm de markt en onze klanten tot inspiratie en voorbeeld zijn voor een duurzaam en rendabel logistiek proces.”