Waarom dit onderzoek?
Eerder onderzoek naar vaarprofielen van kleinere binnenvaartschepen (CEMT-klasse I t/m III) toont aan dat de energie- en vermogensvraag vergelijkbaar is met die van vrachtwagens. In de binnenvaart wordt al vaker technologie uit de vrachtwagensector toegepast, wat aanleiding gaf voor een verdiepend onderzoek. Dit onderzoek richtte zich op de Total Cost of Ownership (TCO) van hybride batterij-elektrische voortstuwing in vergelijking met Stage V-verbrandingsmotoren. Hieruit kwam naar voren dat vooral de hoge batterijprijzen – deels door zware certificeringseisen – een haalbare businesscase in de weg staan. Deze eisen, die zijn afgeleid van de zeevaart, zijn strenger dan voor vrachtwagens en vormen een knelpunt.
Design challenge: aanpak voor innovatie en kostenreductie
Om de TCO te verlagen en een realistische transitie mogelijk te maken, organiseert Topsector Logistiek een design challenge. Het doel is om hybride batterij-elektrische voortstuwingssystemen betaalbaar en schaalbaar te maken. De aanpak omvat:
- Standaardisatie van het proces: Een helder stappenplan voor de overgang naar hybride voortstuwing, zodat het wiel niet steeds opnieuw hoeft te worden uitgevonden.
- Inzicht in certificeringskosten: Onderzoeken of de eisen voor binnenvaartbatterijen realistischer kunnen worden gemaakt.
- Toekomstbestendigheid: Evalueren of de hybride oplossingen kunnen worden opgeschaald naar volledig Zero Emissie in de toekomst.
Samenwerking in praktijkgerichte sessies
De uitdaging wordt vormgegeven in zeven interactieve sessies, van een schouw aan boord tot systeemintegratie en walvoorzieningen. Rebel Group en HCNP coördineren de samenwerking tussen vooruitstrevende partijen, zoals scheepseigenaren, toeleveranciers van batterijen en elektromotoren, en system-integrators. Een specifiek schip wordt gekoppeld aan truck-batterijsystemen, met speciale aandacht voor certificering conform ESTRIN-richtlijnen.
Elke casus leidt tot een gedetailleerd verslag met kostenramingen en bevindingen. Deze resultaten worden gebruikt om het economische model te herijken en waardevolle inzichten te genereren voor de sector.
Meedoen?
Voor deze challenge zoekt Topsector Logistiek minimaal twee schepen en diverse toeleveranciers. Eén schip zal gebruik maken van bestaande binnenvaartoplossingen, terwijl bij het andere schip vrachtwagentechniek wordt toegepast. Daarnaast zijn aanvullende specialisten nodig voor metingen, ontwerp en uitvoering.
Wil jij bijdragen aan een toekomstbestendige binnenvaart? Neem dan contact op met Kim Hazelaar via onderstaande knop.