Licht elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) zijn in opkomst in Nederland. Ook binnen de stadslogistiek. Vooral MKB bedrijven zetten deze voertuigen steeds vaker in. De voornaamste reden voor het stijgende gebruik is omdat men de LEVV’s snel, praktisch en veilig vindt. Dit blijkt uit onderzoek van samenwerkingsverband Van de Loendersloot Groep, de Hogeschool van Amsterdam en Fietsdiensten.nl dat in opdracht van de Topsector Logistiek is uitgevoerd. Dit onderzoek is het vervolg op een eerder onderzoek uit 2016 met als doel de groei en de groeiverwachting van LEVV’s in beeld te brengen.
Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving. Het voertuig is ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid. Maar ze worden ook gebruikt voor personenvervoer. Ze zijn stil, wendbaar en uitstootvrij en nemen minder ruimte in beslag dan bijvoorbeeld een bestelwagen. In de praktijk worden LEVV’s vooral gebruikt voor pakketten. In mindere mate worden ze ingezet voor levensmiddelen en nog minder voor post en overige versproducten.
De meest gebruikte LEVV is de e-bakfiets. Hiervan zijn er op dit moment 159 in gebruik. Dit is een duidelijke toename ten opzichte van 2016. Toen waren er 115 e-bakfietsen in gebruik. Net als twee jaar geleden steeg het aantal items dat een bedrijf per werkdag vervoert met LEVV’s in twee opeenvolgende jaren. Het gemiddelde steeg tussen 2017 en 2018 van 53 naar 83 vervoerde items per werkdag. Gemiddeld rijdt men 37 kilometer per dag met een LEVV. Hierbij zit een uitschieter van 100 kilometer per dag. Dit is een forse toename ten opzichte van 2016 toen het gemiddelde 29 kilometer der dag was. Dit duidt op een verbeterde logistieke stroom waarbij meerdere adressen met een voertuig worden aangedaan.